Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af APS kontra IS ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Vi er to der har fået en fantastisk ide, og nogle kunder der næsten allerede venter på regningerne, og så kom vi lige til hvordan vi skal fakturere dem. Vi har hverisær et enkeltmandsvirksomhed, indenfor for hver sin branche, og for at samarbejdet skal gå rigtigt til - vil vi gerne lave et selskab sammen, så der ikke er chance for at snyde hinanden, imens vi bibeholder vores enkeltmandsvirksomheder.

Men hvad skal vi så gøre, personligt er jeg mest til et ApS - så det bliver et rigtigt selskab.

Men kan det passe at man kun skal bruge 80 kilo på at starte det nu? Og hvad koster det at oprette det? Man skal vel have en revisor til at oprette det? Og hvad koster sådan noget? Personligt har jeg ikke brugt meget revisor hjælp, som enkeltmandsvirksomhed, så derfor spørg jeg her først ;) Den start kapital, kan den evt. bruges på markedsføring etc, eller skal de blive ved med at stå på en dedikeret konto uberørt?

Når vi nu er to parter, er det så stadig kun 1 x 80.000 kr. eller er det 2 x 80.000 kr. ?

Hvad vil i anbefale at man gør som to venner - blot at kalde begge parter direktør med samme indflydelse, eller ?

Og hvad så med I/S er det helt forbeholdt læger og tandlæger? :) Hvad, hvorfor, og hvordan? Skal det overvejes?

Håber virkeligt i har lyst til at hjælpe os, så vi kan få sendt nogle fakturere ;)

Mange hilsner fra de aktive iværksættere :)

 

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

kinnaj:

Men hvad skal vi så gøre, personligt er jeg mest til et ApS - så det bliver et rigtigt selskab.

Men kan det passe at man kun skal bruge 80 kilo på at starte det nu? Og hvad koster det at oprette det? Man skal vel have en revisor til at oprette det? Og hvad koster sådan noget? Personligt har jeg ikke brugt meget revisor hjælp, som enkeltmandsvirksomhed, så derfor spørg jeg her først ;) Den start kapital, kan den evt. bruges på markedsføring etc, eller skal de blive ved med at stå på en dedikeret konto uberørt?

Når vi nu er to parter, er det så stadig kun 1 x 80.000 kr. eller er det 2 x 80.000 kr. ?

Hvad vil i anbefale at man gør som to venner - blot at kalde begge parter direktør med samme indflydelse, eller ?

Og hvad så med I/S er det helt forbeholdt læger og tandlæger? :) Hvad, hvorfor, og hvordan? Skal det overvejes?

Hej aktive iværksættere.

Pr. 1. marts 2010 blev kravet til anpartskapital nedsat til 80.000 fra 125.000.

At kontantstifte et ApS koster fra 1000-3500 alt efter om i vælger en konstruktør, advokat eller revisor.
I kan selvfølgelig også selv gøre det via webreg.dk og så er prisen 0,-

Anpartskapitalen må bruges i virksomheden - i skal dog have i tankerne at når regnskabet skal aflægges skal kapitalen være til stede i form af værdier eller kontanter.

Om i er 1 eller 10 til at stifte selskabet er anpartskapitalen stadig kun 80.000.

Hvis i er 2 om at stifte selskabet ville jeg lave en anpartshaveroverenskomst så i sikrer jer mod
at en af jer kan sælge sin del af virksomheden til 3. mand. Der er flere parametre i en anpartshaveroverenskomst. Søg på google og læs lidt om det.

Mht. titler - i kan begge 2 påtage jer direktør-titlen (adm. direktør og direktør)

Et I/S er også et udmærket valg -  adskiller sig lidt fra ApS på hæftelse (i hæfter begge solidarisk med hele jeres private formuer) men af gode punkter er at "aktionærlån" er tilladt og i kan lave udbetalinger til jer selv kontinuerligt. Desuden bliver jeres regnskaber ikke lagt ud til offentligt skue.

I/S vs. ApS - et rent temperaments spørgsmål Big Smile 

/Per

 

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret, men det vigtigste man skal huske med ApS og I/S er ansvarsbegrænsningen i et aps. Derfor vil jeg altid rådgive uden om et I/S, da man for det første hæfter med hele sin formue og hvis det går skævt, så kan det hurtigt knække både firma mæssigt og privat.

Skyd de 80.000 i et aps og få vandtæte skodder mellem privat og erhverv.

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

Tusind tak for dit svar, det gav mig cirka alle de svar jeg kunne drømmen om :D

Men! Jeg kiggede et sekund på din hjemmeside, og har et bonus spørgsmål!

Du skriver på din hjemmeside, at man kan starte et ApS på egne værdier?
Jeg har lige i mit enkeltmandsvirksomhed, købt en bil (via traditionel banklån) til 240.000 kr., vil jeg som den ene part kunne lave et ApS udfra det?

Jeg kan godt li' konstruktionen at jeg personligt har et ApS, som ejer 50% af hovedet ApS-sekskabet - så derfor dette spørgsmål :)

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Stift et aktie selskab i Sverige i stedet. Det kan maksimalt komme til at koste 50.000 SEK. Værdien af dit selskab bliver modregnet, så du kommer til at betale meget mindre end de 50.000 SEK.

xxx

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

PJEDSTED:

Stift et aktie selskab i Sverige i stedet. Det kan maksimalt komme til at koste 50.000 SEK. Værdien af dit selskab bliver modregnet, så du kommer til at betale meget mindre end de 50.000 SEK.

Hej Pjedsted.

Kan du så ikke lige komme på banen med hvorfor det ville være super smart med et Svensk AB i Danmark. Altså når vi ser uden om den store administration der er med at trække Danske udgifter fra i Sverige - eller de skyhøje personaleomkostninger - eller at skal aflægge regnskab efter Svensk regnskabsregler samtidigt med at ejer, direktion og drift foregår i Danmark - eller at der skal administreres om de danske kunder nu skal handle med eller uden moms alt efter om det er B2B......

/Per

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

kinnaj:

Du skriver på din hjemmeside, at man kan starte et ApS på egne værdier? 

Jeg har lige i mit enkeltmandsvirksomhed, købt en bil (via traditionel banklån) til 240.000 kr., vil jeg som den ene part kunne lave et ApS udfra det?

Hvis du skal værdistifte et ApS skal du have ubehæftede aktiver for 80.000. Så hvis du har "friværdi" i din bil for 80.000 kan det godt lade sig gøre.

Idet du har enkeltmandsvirksomhed vil en virksomhedsomdannelse måske være en mulighed - hvor du skyder hele din igangværende forretning ind som kapital i et ApS.

Den konstruktion du tænker på er et Holding-Datter - hvor hver partner via sit eget Holdingselskab stifter et nyt datterselskab sammen. Dette har nogle fordele men også administrativt dyrere at holde i gang - holdingselskabet vil blandt andet blive underlagt revisionspligt. 

/Per

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Skovgaard Barslund:
Altså når vi ser uden om den store administration der er med at trække Danske udgifter fra i Sverige - eller de skyhøje personaleomkostninger - eller at skal aflægge regnskab efter Svensk regnskabsregler samtidigt med at ejer, direktion og drift foregår i Danmark - eller at der skal administreres om de danske kunder nu skal handle med eller uden moms alt efter om det er B2B......

Udover det"tåbelige" ved at lave en et svensk AB for at drive virksomhed i DK - så kan alle dine indvendinger løses ved at registrere det svenske AB som en filial i DK.

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Udover det"tåbelige" ved at lave en et svensk AB for at drive virksomhed i DK - så kan alle dine indvendinger løses ved at registrere det svenske AB som en filial i DK.

Yes, yes enig..

Så vil det bare være lige så nemt at lave et UK Ltd med en dansk filial... Så er kapitalen kun omkring 10-12 kr.

Jeg mener stadig ikke det er en optimal løsning at foreslå - hvilket jeg ville pointere med mine "eller..."

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)