Jeg skal starte virksomhed og momsregistreres i DK. De ydelser jeg sælger kommer dog kun til at foregå i udlandet (Europa), dvs. de fleste af mine omkostninger vil ikke være danske, på nær telefon, internet osv...
Tanken er, at få lavet en udenlandsk bankkonto (det drejer sig kun om ét land), og få mine kunder til at indbetale til den konto, eftersom det er dér, ydelserne skal foregå.
Kan denne konstruktion give anledninger til problemer med det danske skattevæsen? Hvordan forholder jeg mig til momsen på de regninger jeg får i udlandet? Kan man trække det fra på samme måde som danske regninger (momsen er jo typisk ikke den samme som den danske)?
Den umiddelbart eneste fordel ved den udenlandske bankkonto er for at spare gebyret for overførsel fra udlandet og til DK både for dine kunder og dig - der kan evt. også være et ikke ubetydeligt kurstab.
Du vil være underlagt dansk lovgivning lige meget hvor din firmakonto er placeret - dog ville jeg vælge en bank i et "åbent" land for ikke at blive beskyldt for skatte undragelse eller lign.
Dit firma er fint placeret i DK da du vil trække dine udgifter fra - hvis du vælger at placere det i UK Ltd. som BTB foreslår vil det være forbundet med en masse papir administration at få dine danske udgifter trukket fra i UK Ltd. samt at præsentere dit UK Ltd. regnskab for SKAT i DK.
Hvis du handler B2B med udlandet behøver du ikke tænke på moms da dette gensidigt ikke er aktuelt.
Jeg forstår godt at jeg kan trække mine udenlanske udgifter fra, men hvad med den udenlanske moms (både i og udenfor EU)? Kan den trækkes fra i det danske regnskab eller i det pågældende land?
Har I ellers andre tanker mht. den konstellation jeg nævner?
Jeg forstår godt at jeg kan trække mine udenlanske udgifter fra, men hvad med den udenlanske moms (både i og udenfor EU)? Kan den trækkes fra i det danske regnskab eller i det pågældende land?
Har I ellers andre tanker mht. den konstellation jeg nævner?
Det kan der ikke svares entydigt på. Du kan naturligvis regnskabsmæssigt fratrække dine afholdt udgifter. Med hensyn til moms afholdt i udlandet skal du søge momsen refunderet fra det EU-land, hvor du har afholdt udgiften. Det sker via SKAT's hjemmeside. Hver opmærksom på at SKAT kan nægte fradrag i skatteregnskabet, hvis du ikke har forsøgt at få beløbet refunderet.
Med de få oplysninger du har givet om karakteren på ydelserne er det næsten umuligt at give dig nogle brugbare råd. Moms og ydelser er mere komplekst end som så. Men et sted du kunne starte var at s på karakteren af de udgifter som du skal afholde i udlandet. Kan de refunderes momsmæssigt? Eller kan det betale sig at ændre på setuppet med eksempelvis etablering i frankring, hvis det er der hovedparten af din aktivtet skal foregå.