Nogen der har erfaringer med hvor gamle udgifter og indtægter må være hvis det skal accepteres af skat? En person har kørt en lile butik i et par år nu, personen har aldrig registreret sin virksomhed og har aldrig rapporteret nogen regnskabsoplysninger. Personen har nu startet virksomhed pr. 1/5-2010. Mit spørgsmål er så, hvor langt tilbage vil SKAT acceptere at man indrager indtægter og udgifter i den nystartede virksomhed? Forudsætningerne er som følger: 1. Personen ved ikke helt om der er overskud/underskud i perioden, men tror der er underskud. ALLE bilag er gemt og arkiveret siden 1/1-2010. 2. Der er opbygget et varelager på ca. 40-50.000 kr pr 1/5-2010. Kosten af denne kan beregnes og dokumenteres. 3. Der har været indkøbt varer for ca. 10-12.000 kr pr måned i 2010. Har aldrig oplevet noget lignende før, derfor min tvivlen, men kan man gå tilbage til 1/1-2010 og starte derfra eller hur? Eller skal man bare indskyde varelageret pr 1/5-2010 og køre derfra? Det undrer mig også at SKAT aldrig har kigget forbi, men nu vil han netop lovliggøre butikken. På forhånd tak |
Hej
Hvis personen ikke har ladet sig registrere ved skat, hvordan skulle SKAT så vide at han driver virksomhed? Derfor har SKAT naturligvis ikke lagt vejen forbi.
Men hvis han kommer med alle sine gamle bilag flere år tilbage, og det er jo det du skriver, at han har drevet virksomhed i flere år uden at være registreret, så håber jeg da absolut at SKAT vil besøge vedkommende og kræve en forklaring?
Har han gået på understøtterlse samtidig med at han drev virksomhed? Hvorfor har han ikke tidligere ladet sig registrere?
jeg undres! Og lovgivningen er jo ret klar i mælet, det er dig der skal kende loven!!!
Hvis vedkommende har drevet virksomhed, har vedkommende pligt til at føre kasseklade/kassebog
og lade virksomheden registrere. Det er derfor SKAT altid møder op på markeder og lign. og lignende steder hvor kræmmere og lign. har Deres boder. Der er enkelte imellem der ikke har tingene i orden og der falder SKAT`s bøder, hvilket jeg finder helt i orden.
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1