Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor gamle må bilag være for at blive accepteret af SKAT?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der har erfaringer med hvor gamle udgifter og indtægter må være hvis det skal accepteres af skat?

En person har kørt en lile butik i et par år nu, personen har aldrig registreret sin virksomhed og har aldrig rapporteret nogen regnskabsoplysninger. Personen har nu startet virksomhed pr. 1/5-2010. Mit spørgsmål er så, hvor langt tilbage vil SKAT acceptere at man indrager indtægter og udgifter i den nystartede virksomhed? Forudsætningerne er som følger:

1. Personen ved ikke helt om der er overskud/underskud i perioden, men tror der er underskud. ALLE bilag er gemt og arkiveret siden 1/1-2010.

2. Der er opbygget et varelager på ca. 40-50.000 kr pr 1/5-2010. Kosten af denne kan beregnes og dokumenteres.

3. Der har været indkøbt varer for ca. 10-12.000 kr pr måned i 2010.

Har aldrig oplevet noget lignende før, derfor min tvivlen, men kan man gå tilbage til 1/1-2010 og starte derfra eller hur? Eller skal man bare indskyde varelageret pr 1/5-2010 og køre derfra? Det undrer mig også at SKAT aldrig har kigget forbi, men nu vil han netop lovliggøre butikken.

På forhånd tak

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 21:56

Hej

Hvis personen ikke har ladet sig registrere ved skat, hvordan skulle SKAT så vide at han driver virksomhed? Derfor har SKAT naturligvis ikke lagt vejen forbi.

Men hvis han kommer med alle sine gamle bilag flere år tilbage, og det er jo det du skriver, at han har drevet virksomhed i flere år uden at være registreret, så håber jeg da absolut at SKAT vil besøge vedkommende og kræve en forklaring?

Har han gået på understøtterlse samtidig med at han drev virksomhed? Hvorfor har han ikke tidligere ladet sig registrere?

jeg undres!  Og lovgivningen er jo ret klar i mælet, det er dig der skal kende loven!!!

Hvis vedkommende har drevet virksomhed, har vedkommende pligt til at føre kasseklade/kassebog

og lade virksomheden registrere. Det er derfor SKAT altid møder op på markeder og lign. og lignende steder hvor kræmmere og lign. har Deres boder. Der er enkelte imellem der ikke har tingene i orden og der falder SKAT`s bøder, hvilket jeg finder helt i orden.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10

Hej

Jeg tror ikke, det er et spørgsmål om, hvor langt tilbage man kan gå før virksomhedsstart med bilag.

Derimod vil jeg nok anbefale, at vedkommende selvanmelder sin virksomhed for hele den aktuelle periode med en udførlig redegørelse for, hvorfor virksomheden ikke er behørigt registreret, eks. uvidenhed, aktivitetsniveau, momsgrænsen m.v.

Det er trods alt bedre at være selvanmelder end blive anmeldt.

Det er i princippet strafbart at drive uregistreret virksomhed, men dette kan gøres meget lempeligere ved at lægge alle forhold åbent frem for SKAT.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 05:41

Til Anders:

Selvfølgelig er lovgivningen klar på området, men kan ikke finde noget når det nu er sket at man ikke lige har fået det gjort officielt. Men lige for at aflive en ting, der er ikke noget socialt fusk her. Han har været lønmodtager og betalt sin skat om dagen og så været i butikken et par gange om ugen efter endt arbejde.

Det sjove er jo at han har alle bilag, dvs. kasseboner, leverandørfakturaer, seperat bankkonto, etc men har bare aldrig lige fået det gjort..jeg undrede mig også da han fortalte det!

Men jeg tror at vi laver et samlet dokument og en efterangivelse af  det hele, det lyder jo som det er vejen frem!

Tonny: Helt enig ;o)

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)