Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ÆØÅ i domænenavne

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 10
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Pilgaard Hejlskov:

BZR:

SEO noob tager fejl - domænets navn har STOR betydning for placeringer i Google. Det kan de fleste som arbejder med affiliate marketing bekræfte.

Domænenavnet har en betydning ja. Men grunden til at betydningen kan blive stor er, at man ofte får en række indgående links fra forskellige sider, hvor det er URL'en der også bliver ankertekst. F.eks. http://private-hjemmesider.dk/

Da ankerteksten har stor betydning, så får domænenavnet det pludselig også Wink

Jep det er nemlig rigtigt.

Til alle dem der har skrevet jeg er forkert på den kan vi jo så diskuterer dette da der er to sider.

Faktum er dog at selve domæne navnet ingen synderlig værdi har for placering. Det er ankerteksten der giver en illusion af dette, og den samme effekt kan opnås med et domæne der er totalt intetsigende.

Iøvrigt benytter man ofte undersider, og her vil du igen pludselig kunne have en god url på et intetsigende domæne.

Hvis du sælger billige sko, og har valgt domænet "eksempel.dk" så laver du selvfølgelig en url der hedder www.eksempel.dk/biilige-sko.htm

På denne måde har du nu igen dit søgeord i ankerteksten når andre linker til dig.

Hjælper gerne med seo hvor jeg kan.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 10:47

seo noob:

Faktum er dog at selve domæne navnet ingen synderlig værdi har for placering. Det er ankerteksten der giver en illusion af dette, og den samme effekt kan opnås med et domæne der er totalt intetsigende.

Det der er nu ikke korrekt. Når der er tale om et præcist sammenfald mellem domænenavn og søgeord, så spiller domænenavnet en ikke uvæsentlig rolle i sig selv - og ikke kun pga. ankertekster fra links.

Hvis du selv vil teste det, så køb to domæner. Det ene med et søgeord i domænenavnet og det andet med komplet urelaterede ord. Smid noget nogenlunde sammenligneligt indhold på dem, der handler om det valgte søgeord og stik dem et par links af samme karakter. Så vil du hurtigt kunne se, at der er en effekt ved at have søgeordet i domænenavnet.

At det så alligevel ikke kan betale sig at bruge krudt på et keyword-domæne til seriøse sites er en anden snak. (Fordi man med sådan et site meget gerne skal kunne findes på mere end blot et enkelt søgeudtryk, der er brandingværdi i et fængende navn osv.).

Tilmeldt 3. Jun 10
Skrevet kl. 10:56

At det så alligevel ikke kan betale sig at bruge krudt på et keyword-domæne til seriøse sites er en anden snak. (Fordi man med sådan et site meget gerne skal kunne findes på mere end blot et enkelt søgeudtryk, der er brandingværdi i et fængende navn osv.).

Det var sådan set også mit råd. Effekte af domænet er efter min mening ikke stor nok til at det kan betale sig, og man kan derfor opnå noget meget bedre ved at vælge noget folk husker istedet for bornetoejsbutikken.dk

Jeg er enig i at der kan være en forskel på placeringer når man sætter det op i en test som den du snakker om. Men hvis du nu laver 200 links til hver side istedet for 1 så kan vi vel godt blive enige om at det bestemt ikke længere er domænenavnet der har en betydning, men indhold, title, typen af links etc etc.

Iøvrigt vil du stadigvæk kunne opnå keyword i url med undermapper.

Du skriver også :

Når der er tale om et præcist sammenfald mellem domænenavn og søgeord, så spiller domænenavnet en ikke uvæsentlig rolle

Igen så skal man jo altså lige forholde sig til virkeligheden, og her møder du altså ALDRIG et præcist sammenfald mellem 2 sider med 1 link hver. Den minimale effekt du kan måle i et superkontrolleret og urealistisk setup har efter min mening bare ikke nogen synderlig betydning i den virkelige verden hvor der lige pludselig er 1000 andre ting med større effekt som spiller en rolle.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

-> Erik og SEO noob

Jeg er ked af at sige det, men i tager sgu' fejl.

Domænenavnet har STOR betydning for SERPS. Jeg siger IKKE at det er den eneste eller vigtigste faktor, men det er én af de top vigtigste faktorer.

Jeg er sikker på at I kender siden seomoz.org, her har de rangeret selve domænenavnet som det tredje vigtigste faktor med hensyn til SERPS:

http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors

Og hvis domænenavnet, som i skriver det, ikke har betydning eller meget lidt betydning for SERPS, hvorfor råder SEO-eksperter så, at man undgår bindestreg i domænenavnet? Hvis domænenavnet er uden betydning, er det vel ligegyldig om der er bindestreg eller ej?

Her er en som lavede et forsøg med bindestreg i domænenavn for et stykke tid siden:

http://www.webcopywriter.com.au/2008/09/seo-dump-the-dash-in-your-domain-name/

MEN et er SERPS noget andet er så CTR, jeg læste for nylig en undersøgelse, hvor CTR var højere for domænenavne, der indeholdt det søgte "keyword" end for domænenavne der IKKE indeholdt det. Folk er mere tilbøjelige til at klikke på links, der indeholder det søgte "keyword ", konkluderede undersøgelsen. (Når jeg får tid finder jeg lige linket frem og tilføjer det indlægget her.)

Hvordan har I det selv? Vælger I for det meste ikke at klikke på et domænenavn, der indeholder det "keyword " I søgte efter?

Man skal også lige huske på, at det søgte "keyword " er markeret med fed i søgeresultaterne, det gør at hvis man har "keyword " i domænenavnet bliver den lige fremhævet med fed tekst (altså den del af domænavnet der indeholder "keyword ").

Hvor mange af jer skimter ikke resultat-siden, hvor de tekster med fed springer/fanger jeres opmærksomhed? Smile Fangede det fede tekst "keyword " ikke jeres øjne i dette indlæg? Smile

Igen, der er selvfølgelig mange andre faktorer der spiller ind, men man skal ikke undervurdere domænenavnets betydning.

Kommer snart...

Tilmeldt 3. Jun 10
Skrevet kl. 13:22

Jeg er sikker på at I kender siden seomoz.org, her har de rangeret selve domænenavnet som det tredje vigtigste faktor med hensyn til SERPS:

http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors

Det passer ikke hvad du skriver.

seomoz siger at domænenavnet er den tredje vigtigste (on page keyword specific factor) men hvis du nu læser HELE artiklen vil du se der er 10 andre grafer der viser vigtighed på andre områder. Når du skal afgøre vigtigheden af en ting skal du jo tage alle 10 områder og lægge sammen, og i dette tilfælde ville domæne navnet bestemt ikke være i toppen.

Her er en som lavede et forsøg med bindestreg i domænenavn for et stykke tid siden:

http://www.webcopywriter.com.au/2008/09/seo-dump-the-dash-in-your-domain-name/

For et stykke tid siden...ja artiklen er 2 år gammel, hvilket i seo sammenhæng lige så godt kunne være 10 år. Desuden kan jeg ikke se hvad bindestregen har med denne debat at gøre.

Diskussion omkring bindestreg er blot en snak om hvordan google læser din url bedst muligt.

Vi kan godt blive enige om at det er dejligt og en lille fordel at have et keyword i domæne, men det er bestemt ikke noget man skal gå helt amok over, eller opgive fordi man ikke kan få det ord man ønsker.

Du skal heller ikke regne med en god placering fordi du har et domænenavn med dit keyword.

Alt i alt er der mange mange flere ting der har en meget større effekt, og den lille effekt af et godt domæne vil forsvinde i mængden af alle de andre ting der spiller en større rolle.

Konklutionen er at domæne navnet alt i alt ikke har noget nævneværdig betydning for din placering i google under normale omstændigheder.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:35

seo noob:

Men hvis du har keywords i domænenavnet så vil dette ranke højere end hvis du ikke har.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 3. Jun 10
Skrevet kl. 13:42

Niels:

seo noob:

Men hvis du har keywords i domænenavnet så vil dette ranke højere end hvis du ikke har.

Hej Niels det passer altså ikke hvad du skriver.

Jo under enkelte forhold hvor der enten er MEGET lille konkurrence, eller på et site hvor der INTET seo er lavet.

Generelt vil det dog ikke have en effekt med mindre du har mange links lavet af andre, men så er vi igen tilbage i at værdien af url ligger i ankerteksten på links og denne kan også opnås med med undersider som  /keyword.htm

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:56

seo noob:

Jo under enkelte forhold hvor der enten er MEGET lille konkurrence, eller på et site hvor der INTET seo er lavet.

Hvis du har 2 sites der er ENS.... der er lavet nøjagtigt det samme seo på begge... 

www.billigesko.dk/billige-sko.htm

www.gnyfgnaf.dk/billige-sko.htm

Hvilke af disse 2 vil ranke højst?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:01

seo noob:

Det ser ikke ud til at vi kan blive enige Smile

Men du ser helt bort fra CTR, som jeg kommer ind på i mit tidligere indlæg.

Så jeg gentager... En ting er SERPS en anden er CTR.

Hvis vi skulle forestille os f.eks. at man søger efter "billig seo" og man får en resultat der siger (fiktivt):

1. kvalitetspølser.dk

..

..

4. billigseo.dk

Hvilken vil du så klikke på? Smile

Update: LOL, Niels jeg så lige at du kom med et lignende eksempel.

Kommer snart...

Tilmeldt 3. Jun 10
Skrevet kl. 14:03

Niels:

seo noob:

Hvis du har 2 sites der er ENS.... der er lavet nøjagtigt det samme seo på begge... 

www.billigesko.dk/billige-sko.htm

www.gnyfgnaf.dk/billige-sko.htm

Hvilke af disse 2 vil ranke højst?

Lige som så mange andre områder så er der forskel på hvad man kan lære af en bog, og hvad man kan lære af den virkelige verden.

Det ekempel du sætter op her falder ind under det eksempel jeg gav hvor jeg sagde det ville have en effekt på områder med MEGET lidt konkurrence.

Hvis du har to sider der er 100% ens og urlen er den eneste forskel så vil der være MEGET lidt konkurrence mellem de to ting, og den med den gode url vil vinde.

Lidt som at sige at en bokser har en fordel i vægt fordi han vejer 3 gram mere end den anden.

Det er også sandt hvis det er en konkurrence hvor de skal vejes, men ikke sandt hvis de skal slås.

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)