Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervskredit

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Skive
Tilmeldt 28. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Vi er næsten på vej hen i banken...

Når vi kigger lidt på vores økonomi i selskabet, så kommer vi på sigt (i løbet af de næste 6-18 md) til at mangle spillerum på driftsbudgettet. Det er ikke sådan at vi skal bruge pengene til at betale alm. udgifter med, det er udelukkende som kredit til brug ved projektsalg.

Vi har et lille ApS, som er stiftet for 4 md. siden og som har en anpartskapital på 135.000. Vi er 3 om selskabet.

Producenten af vores produkter skal betale med 30% ved produktionsstart og 70% ved færdigmeldelse, derefter er der 25 dages transport (rigtigt gættet...det kommer fra Kina) og herefter giver vi vores kunde op til 45 dages kredit...ialt ml. 60 og 90 dages kredit.

Vores vurdering af kreditbehovet er 200-250000 (incl. en kalkuleret margin).

Mit spørgsmål er så:

Hvad vil banken forlange af sikkerhed ?

Er der alternativer til en alm. erhvervskredit ? (udover factoring...det ønsker vi ikke at benytte)

Vi har hørt lidt om vækst kaution, men det er kun for lån og ikke for kreditter.....ikke?

Vi tager naturligvis alle vores spørgsmål med vores bank og med vores revisor og det bliver også vendt i vores lokale netværk, men jeg ville lige høre hvad mine med-aminoer havde af råd. Det har jo vist sig tidligere at i kan trylle :-)

På forhånd tak for rådene !

Peter

 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter.

Spørgsmål lignende dine, har jeg behandlet mange gange som konsulent og rådgiver overfor iværksættere.

De færeste ønsker at stille kone og børn som sikkerhed, men banken ønsker - forståeligt nok - en vis sikkerhed for deres udlån.

Set med bankens øjne, så er spørgsmålet i Jeres tilfælde nok nærmere; Hvor hurtigt får de pengene tilbage igen. Så hvor sikre er du/I på at Jeres kunder aftaler de produkter som I køber hjem? Det er dét, som I skal beskrive overfor banken. Hvis I har en underskrevet ordre fra Jeres kunde, så er I meget bedre stillet.

Jeres tilfælde er I øvrigt ganske almindeligt, da langt de fleste importvirksomheder, skal have en vis kredit/likviditet, for at kunne få forretningsmodellen til at hænge sammen. Jeg har tidl. struktureret og opbygget tre importvirksomheder, og kender disse forretningsmodeller særdeles godt.

Hvorvidt VækstFonden yder kaution til en kredit/lån vedr. import, er jeg ikke fuldstændig klar over, men prøv at kikke på deres hjemmeside. Men vær dog forberedt på, at import nok ikke vil blive betragtet som vækstfremmende og innovativt.

Factoring skal I holde Jer fra! Det skaber kun mistillid hos Jeres kunder. Belåning af faktura bør kun ske i særlige tilfælde (F.eks. ved levering af ualmindelig stor ordre).

Håber at du/I kan bruge lidt erfarende råd.

Hilsen Thor

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor Mønsted:

De færeste ønsker at stille kone og børn som sikkerhed, men banken ønsker - forståeligt nok - en vis sikkerhed for deres udlån.

Set med bankens øjne, så er spørgsmålet i Jeres tilfælde nok nærmere; Hvor hurtigt får de pengene tilbage igen. Så hvor sikre er du/I på at Jeres kunder aftaler de produkter som I køber hjem? Det er dét, som I skal beskrive overfor banken. Hvis I har en underskrevet ordre fra Jeres kunde, så er I meget bedre stillet.

Hej

Jeg er helt enig i Thor's betragtninger, hvorfor netop en kontrakt/aftale med køberen af produktet kan medvirke til en positiv bedømmelse fra bankens side, særligt hvis kunden har en solid baggrund og offentliggjorte regnskaber, som kan bekræfte dette.

Herved bliver der så tale om en indirekte belåning af fakturaen, idet denne kan stilles som sikkerhed overfor banken.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)