Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma med 3 ejere (forskellige ejerandele)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg sidder med en rigtig god ide som jeg har gået og arbejdet med i nogle måneder (på tegnebrættet hvor jeg har brainstomet på ideen) Idden er ret kommerciel og jeg tror at der virkelig kunne være et forretningsmæssigt potentiale.

Pga tid og økonomi har jeg valgt at tage 2 andre med i firmaet (hvis de som sagt også ser et stort forretningsmæssigt potentiale i ideen) Endvidere har de nogle kompetencer jeg ikke selv besidder ang web programmering.

Mit spørgsmål er nu - vil det være for urimeligt at jeg selv fik en større ejerandel end de to andre, nu jeg er kommet på ideen og har udtænkt konceptet. Jeg vil selvfølgelig også betale en tilsvarende større andel ind i firmaet fra starten.

Umiddelbart vil jeg gerne have kontrollen fra starten for hvis alle fik 1/3 er jeg bange for at det vil ende med en masse konflikter da hver ejer en 1/3 og har lige meget at sige

Kunne jeg eje 50% og de to andre dele de sidste 50% ville jeg vel have det sidste ord?

Det skal siges at jeg selv besidder den forretningsmæssige vinkel og har drivet til at drive (hvilket uden tvivl er min store styrke) Så jeg tænker også på at gøre det selv, selv om det vil blive noget mere komplekst.

Lad mig høre om i har nogle kommentarer på min tråd.

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Du bør nok eje 51% for at være sikker på, at det er dig, der har det sidste ord i afgørelser.

MvH

Peter

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Du bør nok eje 51% for at være sikker på, at det er dig, der har det sidste ord i afgørelser.

MvH

Peter

 

Enig med Peters indlæg.

 

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 03:35
Hvor mange stjerner giver du? :

"Umiddelbart vil jeg gerne have kontrollen fra starten for hvis alle fik 1/3 er jeg bange for at det vil ende med en masse konflikter da hver ejer en 1/3 og har lige meget at sige.

Kunne jeg eje 50% og de to andre dele de sidste 50% ville jeg vel have det sidste ord?"

Du har fået byttet lidt om på det Smile

Hvis i ejer 33,3% hver kan der netop ikke blive problemer, da der altid vil blive dannet et flertal (forudsat at der er tale om enten/eller-beslutninger). Eks. to stemmer for, en imod = 66,66% vs 33,3%. Du kan dog ikke være sikker på at du får det sidste ord, da det vil kræve, at en af de andre er enige med dig.

Ejer du 50% og de to andre deler de sidste 50% (ligegyldigt hvordan), så kan der opstå stemmelighed, hvis du stemmer for, men de to andre stemmer imod. Eks. 50% vs 25% + 25%, altså 50% vs 50%. Det er ikke smart.

Du skal altså eje mere end halvdelen af virksomheden, som det også bliver nævnt ovenfor, før at du kan være sikker på at sidde på magten.

Om det så er hensigtsmæssigt at løse sine problemstillinger ved simpel afstemning, er så en helt anden side af sagen.

Held og lykke med det!

Mvh Thomas

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 06:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man ikke få skrevet i vedtægterne at trådstarter har den afgørende stemme ved beslutninger , ligegyldig hvor mange procent andele der er fordelt imellem dem?

Er det tilladt?

Kommer snart...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)