Jeg har som så mange andre også en regning som ikke er blevet betalt. Om 3 dage påløber den sidste rykker, og jeg har ikke hørt en lyd fra skyldner. Beløbet er ca. 1000 DKK. Det er ikke noget der går mig på, men af princip lader jeg sagen gå af juridiske veje. Jeg vil gerne have mine penge, men det er også en god mulighed for mig at få lidt mere erfaring i den slags sager.
Mit næste step er at lave en småsag, og som jeg læser det, skal jeg aflevere en stævning, hvor jeg skriver sagsøte skylder mig xx kr (forenklet). Jeg kunne forestille mig jeg også skal vedlægge relevante dokumenter, samt dokumation for sagen?
Da det er et emne som mange spørger om, så vil jeg holde tråden her opdateret og så i kan få glæde af mine erfaringer.
Jeg har som så mange andre også en regning som ikke er blevet betalt. Om 3 dage påløber den sidste rykker, og jeg har ikke hørt en lyd fra skyldner. Beløbet er ca. 1000 DKK. Det er ikke noget der går mig på, men af princip lader jeg sagen gå af juridiske veje. Jeg vil gerne have mine penge, men det er også en god mulighed for mig at få lidt mere erfaring i den slags sager.
Mit næste step er at lave en småsag, og som jeg læser det, skal jeg aflevere en stævning, hvor jeg skriver sagsøte skylder mig xx kr (forenklet). Jeg kunne forestille mig jeg også skal vedlægge relevante dokumenter, samt dokumation for sagen?
Da det er et emne som mange spørger om, så vil jeg holde tråden her opdateret og så i kan få glæde af mine erfaringer.
Med venlig hilsen Casper Schneidereit
Så vidt jeg ved, så skal du efter rykker 2, sende et inkassovarsel, hvor du beder kunden betale inden 10 dage, og gør de ikke det så er det videre i systemet..... skal sendes pr. brevpost.
Hvis du vil se den opstilling jeg bruger, så smid mig en pm.
"Så vidt jeg ved, så skal du efter rykker 2, sende et inkassovarsel, hvor du beder kunden betale inden 10 dage, og gør de ikke det så er det videre i systemet..... skal sendes pr. brevpost.
Hvis du vil se den opstilling jeg bruger, så smid mig en pm."
Der er ingen betingelser om antal rykkere. Tror du forveksler det med reglen om, at man max. kan kræve gebyr ifm. 3 rykker. Men det er rigtigt at den sidste rykker man sender skal indeholde inkassovarsel. Og altid med 10 dages varsel uanset om man sender én eller 3 rykkere.
1. Du kan kræve gebyr ifm. rykker max 3 gange, og max 100,- pr rykker
2. Der skal altid være min. 10 dages varsel mellem udsendte rykkere
3. Du kan køre forenklet inkasso selv på beløb op til max. 50.000 (inkl. moms, men eksl. evt. gebyrer+renter) 4. Det er vigtigt at der er den rigtige tekst på den sidste rykker (se evt. eksempel)
5. Når du indsender betalingspåkravet til retten, skal der være 2 kopier med
Jeg er klar over at dette er et gammelt indlæg, men til folk der skulle falde over det ved et tilfælde vil jeg lige slå én ting fast:
Småsag : En retssag om 50.000,00 kr. eller mindre, hvor der er en konflikt. Altså hvor skyldner siger, jeg vil ikke betale fordi XXX.
Inkasso : Inddrivelse af ubetalte pengekrav hvor skyldner IKKE før indsigelser. Den udenretlige del af inkassoen, altså den del der leder op til fogedretten, bør være gratis.
Vær også opmærksom på, i henhold til det der er skrevet i tidligere indlæg, at grænsen for betalingspåkrav via den forenklede inkassoproces er hævet til 100.000,00 kr.