Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS eller holdingselskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal til at være en del af et I/S, men ønsker ikke at sætte min personlige økonomi "på spil". Derfor var tanken, at jeg opretter et ApS, som ejes 100% af mig, og dette ApS skal så være medejer af I/S'et.

Spørgsmålet er så, om der vil være aktivitet nok i ApS'et alene i kraft af, at det er medejer af I/S'et? Eller bør jeg snarere oprette et holdingselskab, som kan være medejer af I/S'et?

Hvad er egentlig forskellen på et ApS og et holdingselskab? Det har jeg ikke rigtig kunnet finde frem til.

Ovenstående konstruktion er en midlertidig løsning, og det er planen, at I/S'et på et senere tidspunkt skal omdannes til et ApS, hvor jeg så personligt vil have en ejerandel. Til den til, vil der så ikke være brug for mit eget firma mere, hvorfor jeg påtænker at nedlægge dette. Jeg synes, jeg kan læse mig til, at det godt kan komme til at koste 10-15.000 at lukke firmaet "ordentligt". Vil der være billigere måder at gøre det på, set i lyset af, at firmaets eneste "aktivitet" har været at være medejer af et firma, der til den tid heller ikke vil eksistere mere?

På forhånd tak for svar :)

Ulrik

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:13

No offense! Men du bør seriøst søge professionel hjælp (i det her tilfælde vil jeg nok anbefale en revisor) ... du blander pærer og bananer sammen her :)

I langt de fleste tilfælde er et Holdingselskab nemlig netop et Anpartsselskab (ApS) og derfor giver dit spørgsmål ingen mening ...

Hvis du har mulighed for at stifte et ApS, så stift det nu og lad jeres virksomhed køre som ApS fra starten istedet for at køre I/S først. Det vil være mit umiddelbare råd.

Men få fat i en dygtig revisor der kan rådgive dig ... det vidst bedst :)

Tilmeldt 1. Jun 10
Skrevet kl. 16:47

Hehe... Jeg tror nu, jeg klarer mig, med den hjælp, jeg kan få her i første omgang. Så kan det være, jeg på et senere tidspunkt vil konsultere prof. rådgivning :)

Jeg har fornemmelse af, at et holdingselskab bare er et almindeligt ApS (fx.), og dit svar tyder på det samme. Jeg har bare ikke set det stå helt klart nogen steder. Forskellen er så, at et holdingselskabs eneste "aktivitet" er at eje andre firmaer. Er det korrekt? Hvis man vil oprette et holdingselskab, skal man så bare oprette et ApS, og så vælger man at det er et holdingselskab, eller skal man gøre noget særligt ved oprettelsen?

Jeg har rigtig mulighed for at oprette et ApS nu (jeg kan stille de 80.000 i kapital), men omtalte I/S findes allerede, og de nuværende ejere af I/S'et har ikke mulighed for, at stille aktiver nok til deres ejerandel af ApS'et - ikke på nuværende tidspunkt.
I/S'et eksisterer altså allerede, derfor er det ikke en mulighed at "køre som ApS fra starten".

Mvh
Ulrik

Tilmeldt 23. Apr 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:48

Og så kan et ApS ikke eje et I/S, Et I/S er en personligtejet virksomhed men 2 eller flere ejerer.

Du skal klart stifte et ApS sammen med de andre, så er i sikret.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:00

jb123:
Og så kan et ApS ikke eje et I/S, Et I/S er en personligtejet virksomhed men 2 eller flere ejerer.

Der er intet til hindrer for at et ApS indgår i et I/S.

Tilmeldt 1. Jun 10
Skrevet kl. 17:02

jb123:

Du skal klart stifte et ApS sammen med de andre, så er i sikret.

Bare for at være helt sikker på, jeg har forstået dig rigtigt... Kan intressenterne i et I/S kun være "rigtige" personer og ikke "juridiske enheder" (altså firmaer)?

Jeg er enig i, at den rigtige løsning er at vi laver et ApS sammen, men vi nu afsøger bare mulighederme, og overvejer omtalte konstruktion.

Mvh

Ulrik

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:15

Hej Ulrik

Som det allerede er blevet nævnt her i tråden kan både selskaber, fx ApS'er og A/S'er, samt fysiske personer være interessenter i et I/S. Der er heller intet til hinder for, at fx den ene interessent er en fysisk person og den anden et ApS.

Hvad der er bedst for dig kommer an på dig og din partners situation, jeres forretning og en række andre faktorer.

Med venlig hilsen

Simply Law

v. Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)