Hej Jeg skal til at være en del af et I/S, men ønsker ikke at sætte min personlige økonomi "på spil". Derfor var tanken, at jeg opretter et ApS, som ejes 100% af mig, og dette ApS skal så være medejer af I/S'et. Spørgsmålet er så, om der vil være aktivitet nok i ApS'et alene i kraft af, at det er medejer af I/S'et? Eller bør jeg snarere oprette et holdingselskab, som kan være medejer af I/S'et? Hvad er egentlig forskellen på et ApS og et holdingselskab? Det har jeg ikke rigtig kunnet finde frem til.
Ovenstående konstruktion er en midlertidig løsning, og det er planen, at I/S'et på et senere tidspunkt skal omdannes til et ApS, hvor jeg så personligt vil have en ejerandel. Til den til, vil der så ikke være brug for mit eget firma mere, hvorfor jeg påtænker at nedlægge dette. Jeg synes, jeg kan læse mig til, at det godt kan komme til at koste 10-15.000 at lukke firmaet "ordentligt". Vil der være billigere måder at gøre det på, set i lyset af, at firmaets eneste "aktivitet" har været at være medejer af et firma, der til den tid heller ikke vil eksistere mere?
På forhånd tak for svar :) Ulrik |
No offense! Men du bør seriøst søge professionel hjælp (i det her tilfælde vil jeg nok anbefale en revisor) ... du blander pærer og bananer sammen her :)
I langt de fleste tilfælde er et Holdingselskab nemlig netop et Anpartsselskab (ApS) og derfor giver dit spørgsmål ingen mening ...
Hvis du har mulighed for at stifte et ApS, så stift det nu og lad jeres virksomhed køre som ApS fra starten istedet for at køre I/S først. Det vil være mit umiddelbare råd.
Men få fat i en dygtig revisor der kan rådgive dig ... det vidst bedst :)