Hej Aminoer jeg har netop fået min første faktura fra min leverandør i et EU land, den består af 2 ting prisen på varen (uden moms) samt et beløb for fragten til Danmark. skal jeg beregne moms af hele faktura værdien (varer + transport) eller skal det kun være af varens værdi? Skal disse beløb konteres særskilt i regnskabet, så man holder varer og fragt adskilt. Vil det ikke give et forkert billede af værdien af mit varelager hvis jeg kontere det samlede beløb på varelageret? mvh.
Michael |
Hej. Jeg kan henvise til den regnskabsmæssige definition af varebeholdninger.
Varebeholdninger – Kan ses i regnskabsvejledning 8
"Anskaffelsesprisen omfatter købspris samt omkostninger direkte tilknyttet til anskaffelsen. Købsprisen opgøres med fradrag af vare- og forhandlerrabatter. Omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen kan eksempelvis være told, afgifter, transport- og speditionsomkostninger."
Med hensyn til momsspørgsmålet, antager jeg, at du mener, hvad den fiktive værdi af købet er, da der jo ikke er noget moms at trække? Jeg mener, at beløbet må skulle opgøres af fragten + varenspris jf. momslovens §27 stk2 +§31