Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskrivning af privat værktøj udstyr mm. i nyt firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er tømrer og arbejder på at starte selv. Jeg har i forvejen fuldt udstyret kassevogn med værktøj. Trailer stillads mm. 

Hvordan er jeg bedst stillet hvis det skal skrives ind i firmaet og hvordan skal det rent praktisk gøres?

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Du kan få værdisat dine aktiver og lave en værdistiftelse af et selskab.

2) Hvis du allerede har et selskab kan du lade selskabet købe aktiverne ind til markedspris og få pengene ud skattefrie.

Det er lidt et temperament spørgsmål og kræver også lidt dybere indsigt i dine aktiver.
Du er velkommen til at kontakt mig, hvis jeg skal tage et kig på en mulig værdisætning. 

/Per

Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 06:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart er planen at jeg i første omgang vil starte med et enkeltmandsfirma. Altså ikke APS eller lign. Dog er det planen at jeg skal have et samarbejde med en kammerat med samme planer.  Men hvis værktøj mm. skal værdisættes i hver firma lyder det til det er en fordel at holde de 100 procent adskilt så man ikke ejer noget fælles? er det korrekt?

Er det en revisor der skal værdisætte ens udstyr?

Er det en fordel at få alt grej skrevet ind i firmaet? Jeg har fået at vide at hvis man skulle gå hen og lukke igen kræver det at man afvikler hele firmaets aktiver før man evt kan stemple. Da man ikke kan være tømrer uden værktøj ville man så ende med at skulle afvikle det private værktøj selvom man ikke har skrevet det ind i firmaet.

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen grund til at værdisætte værktøjet når det skal bruges i et enkeltmandsvirksomhed. Du vil dog kunne sælge dit værktøj til firmaet og få skattefri udbetaling til markedsværdi.

I selskabs regi skal værdisætning ved stiftelse udføres af revisor - eller ikke nødvendigt.

Hvis du vil drive det i enkeltmandsvirksomhed ville jeg bare benytte værktøjet som privatejet for netop ikke at skulle realisere aktiverne ved opløsning af firmaet. Bilen ville jeg dog overveje at skrive ind i firmaet - eller alternativt beholde privat og få statens takst ved kørsel.

 

Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg havde også tænkt i de samme baner med hensyn til værktøj men fik at vide på et iværksætterkursus at Skat i et sådan tilfælde ville vurdere at man ikke kan være tømrermester uden værktøj. Dvs man ville skulle afvikle værktøj mv. selvom det er købt privat og ikke skrevet ind i firmaet. Men hvis man skriver det ind i firmaet og der er grej for eks 100.000. hvordan mener du så at man vil få skattefri udbetaling? Man ville vel skulle afskrive investeringer af den størrelse?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du vil få en mellemregning med dit ApS, hvor du så kan hæve beløbet fra.

Og ja........SKAT ville tage det med.

Har lige haft et tilfælde, hvor haveredskaber mv. for et haveservicefirmaskulle tages med, selvom de var indkøbt

privat.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar. Men vil det fungere på samme måde hvis det ikke er et APS altså bare enkeltmands firma? Det var nemlig planen i første omgang.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja....men så sælg dog det private værktøj til dit enkeltmandsfirma..........!

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Navn og adresse på en af staten godkendt til værdisætning af inventar, med henblik på stiftelse af aps fra enkeltmandsfirma.. /kim

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)