Problemstilling: Driver idag virksomhed (ApS) i fælleskab m. partner siden 1/8-06. Vi ejer virksomheden 50/50 gennem hver vores holding-selskab. Vi trækker løbende fast løn ud af virksomheden. Vi er nu nået dertil at vi er begyndt at skulle betale topskat, og spekulerer derfor i om vi kan trække et udbytte ud. Sådan som jeg har forstået det kan der trækkes 44.300 pr. år (hvis man ikke er gift) ud til en beskatning på 28% via holding-selskaberne. Vi har bevist valgt at starte virksomheden d. 1/8-06, og så køre med en 18 mdr. regnskabsår, som første regnskabsperiode. Derfor skal der først aflægges regnskab d. 31/12-2007. Spørgsmål: 1) Må jeg trække udbytte ud inden der er aflagt regnskab ? 2) Hvis "Nej", mister jeg så muligheden for at trække 44.300 ud i 2006 til 28%, selv om jeg først gør det når der forligger et regnskab ? Lad mig høre, hvis du har en mening om ovenstående. |
Det er helt korrekt opfattet at I kan trække udbytte ud via holdingselskabet til 28% beskatning og det er også måden at gøre det på: At udbetale løn op til topskatten og så derudover få de 44.300 kr. som udbytte. Har I behov for yderligere midler så er det satserne stiger (udbytte 43%/løn 60%).
I gamle dage kunne man udlodde udbytte på den ordinære generalforsamling men i dag kan man udlodde udbytte fra datterselskabet til holdingselskabet og fra holdingselskabet til jer som acontoudbytter(ekstraordinære udbytter). Det skal bare fremgå af vedtægterne.