Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forlods udbytte

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Thisted
Tilmeldt 15. Sep 06
Indlæg ialt: 16
Fra  Solvex IT ApS Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Problemstilling:

Driver idag virksomhed (ApS) i fælleskab m. partner siden 1/8-06. Vi ejer virksomheden 50/50 gennem hver vores holding-selskab. Vi trækker løbende fast løn ud af virksomheden. Vi er nu nået dertil at vi er begyndt at skulle betale topskat, og spekulerer derfor i om vi kan trække et udbytte ud. Sådan som jeg har forstået det kan der trækkes 44.300 pr. år (hvis man ikke er gift) ud til en beskatning på 28% via holding-selskaberne. Vi har bevist valgt at starte virksomheden d. 1/8-06, og så køre med en 18 mdr. regnskabsår, som første regnskabsperiode. Derfor skal der først aflægges regnskab d. 31/12-2007.

Spørgsmål:

1)    Må jeg trække udbytte ud inden der er aflagt regnskab ?

2)    Hvis "Nej", mister jeg så muligheden for at trække 44.300 ud i 2006 til 28%, selv om jeg først gør det når der forligger et regnskab ?

Lad mig høre, hvis du har en mening om ovenstående.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15
Det er helt korrekt opfattet at I kan trække udbytte ud via holdingselskabet til 28% beskatning og det er også måden at gøre det på: At udbetale løn op til topskatten og så derudover få de 44.300 kr. som udbytte. Har I behov for yderligere midler så er det satserne stiger (udbytte 43%/løn 60%).

I gamle dage kunne man udlodde udbytte på den ordinære generalforsamling men i dag kan man udlodde udbytte fra datterselskabet til holdingselskabet og fra holdingselskabet til jer som acontoudbytter(ekstraordinære udbytter). Det skal bare fremgå af vedtægterne.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Thisted
Tilmeldt 15. Sep 06
Fra  Solvex IT ApS Skrevet kl. 13:43
Hej Bent.

Tak for dit svar. Det lyder godt. Nu vil jeg så undersøge hvorvidt dette vil kræve en vedtægtsændring i forhold til acontoudbytter.

Dette giver dog anledning til par opfølgende spørgsmål

1)    Hvornår er denne ændring trådt i kraft? Vores nuværende revisor er åbenbart ikke bekendt med dette, og har rådgivet os om at:

- Der skal foreligge et afsluttet regnskab. (Vores regnskab afsluttes først 31/12-2007)

- Der skal være afholdt.generalforsamling.

2)    Hvilke formalia skal overholdes i forbindelse med en evt. acontoudlodning:

- Hvilke dokumenter benyttes som bilag (Blanketter)

- Tidsfrister for acontoudlodning.

3)    Er der noget vi har overset?

På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen

Thomas Bager

Solvex IT ApS

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:17
Det har været muligt at udlodde acontoudbytter fra og med 1/7 2004 men inden du "overfalder" revisoren så er det værd at nævne at der ikke kan udloddes acontoudbytter i et selskabs første regnskabsår. Så I må vente til næste regnskabsår

Fra Thisted
Tilmeldt 15. Sep 06
Fra  Solvex IT ApS Skrevet kl. 14:46
Hej Bent.

Tak for dit hurtige svar, selv om det måske ikke lige passer ind i mit ''kram''.

Jeg skal nok lade være med at ''overfalde'' min revisor.

Jeg spekulerer nu blot på om det var klogt at vælge et 18 mdr. regnskabsår, som første regnskabsår. Jeg har måske nok sparret lidt på revisions honoraret, men kommer bare til at betale flere penge i skat.

Dette betyder jo rent faktisk at jeg ikke kan benytte mig af reglen omkring udbytte/acontoudbytte, før en gang i år 2008, når det første regnskab foreligger. Min partner og jeg har derfor ikke mulighed for at benytte os af denne regel, hverken i 2006 eller 2007.

Kunne/Burde vi have gjort anderledes?

Med venlig hilsen

Thomas Bager

Solvex IT ApS

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 15:02
Du kan vel bare forkorte dit regnskabsår hvis du vil?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:15
Mon ikke det så er billigere at vente eller udbetale sig mere i løn. Det vil jo kræve at der laves et ekstra regnskab og omlægges en gang mere, hvis man allerede har lagt sig fast på hvad regnskabsåret skal være.

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 13:40
Løsningen kunne være, at du/I lod selskabet afholde udgifter, der rettelig påhviler jer feks husleje, julegaver m.v. Selskabets betalinger vil i skattemæssig henseende blive anset for maskeret udbytte. Du/I vil så blive beskattet som om, at du/I havde modtaget udbytte.

Vær opmærksom på, at det skal udarbejdes et perioderegnskab, hvis I skal trække acontoudbytte ud. I skal med andre ord betale en revisor for det, medmindre at I selv forestår regnskabsudarbejdelsen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)