Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det med frekvensomformer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Et teknisk spørgsmål, håber der er en der ved noget om dette.

Jeg har startet mit solfangeranlæg op og har monteret en ny pumpe, alt kører som det skal - men pumpen hyler alt tyder på at den leverer et alt for kraftigt pumpetryk.

Jeg kan godt lide at gå og eksperimentere lidt med sol energi, så jeg er glad nok for den kraftige pumpe, hvis jeg skal udbygge/ændre anlægget.

Jeg tænkte på om jeg kunne bruge en lille frekvensomformer til at nedsætte omdrejningerne på pumpen, motoren på pumpen er en et faset o,53 kw med 2800 omdr.

Kan man bruge frekvensomformer til en hver motor ? eller skal motoren være forberedt for det ?

Hvilken omformer skal jeg kigge efter ?

De bedste hilsener

Italien Finn

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn,

Motoren skal være beregnet til frekvensomformerdrift, da en del frekvensomformere kan sende kortvarige men høje spændinger ud til motoren og dermed kan det give overslag (kortslutning) på en motor som ikke har et tilstrækkeligt højt isolationsniveau. Der findet et hav af frekvensomformertyper og selvfølgelig er der forskel, men når du som her, ikke skal kommunikere med den fx via Ethernet fra andet udstyr, så ville jeg bare vælge en billig model og være mindre fokuseret på fabrikat. Omron har fx nogle ret billige så vidt jeg ved. Tag fat i en elektriker, da han også vil kunne hjælpe dig med kortslutningsbeskyttelse (frekvensomformeren overstrømsbeskytter kun).

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak mr Jensen

Tak for svaret, det gjorde mig meget klogere, jeg tjekker lige Omron og finder ud af prisniveau mv..

 

De bedste hilsener

Italien Finn

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)