Min kone har en erhvervs andel, og har også fundet en køber, men hvordan er lige fremgangsmåden for salg af sådan en? Jeg ved at andelsforeningen laver et nyt andelsbevis til den nye ejer, men laver man en slags købsaftale sådan at man ligesom har ligt hold i hanke med hinanden indtil andelsbeviset er klart? Til hvem betaler køber normalt pengene til min kone som ejer?, eller til andelsforeningen, som efterfølgende betaler min kone? Den er gældfri Venlig hilsen Klaus
|
Hej Klaus
Jeg er formand i en andelsboligforening og vi har også erhvervsandele.
Hos os er proceduren at sælger oplyser følgende til administrator (evt via bestyrelsen):
Købers CVR samt kontaktdata
Overtagelsesdato
Købssum
Administrator sørger derefter for at udarbejde overtagelsespapirerne som lander hos bestyrelsen. Bestyrelsen skal godkende køber og papirerne sendes videre til sælger der sørger for underskrifter.
Sælger sender de underskrevne papirer samt det gamle andelsbevis tilbage til administrator som opkræver beløbet fra køber.
Køber påtegnes af administrator på andelsbeviset som efter afregningen overdrages til køber.
Efter en lille tid, får sælger de fleste af sine penge. Der tilbageholdes et mindre beløb til hhv skjulte skader samt endelig varmeafregning.
Proceduren kan afvige fra forening til forening, så jeg vil anbefale jer at kontakte administratoren.
Vh Brian