Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af erhvervs andel - hvordan er fremgangsmåden

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Greve
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har en erhvervs andel, og har også fundet en køber, men hvordan er lige fremgangsmåden for salg af sådan en?

Jeg ved at andelsforeningen laver et nyt andelsbevis til den nye ejer, men laver man en slags købsaftale sådan at man ligesom har ligt hold i hanke med hinanden indtil andelsbeviset er klart?

Til hvem betaler køber normalt pengene til min kone som ejer?, eller til andelsforeningen, som efterfølgende betaler min kone?

Den er gældfri

Venlig hilsen

Klaus 

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 22:50

Hej Klaus

Jeg er formand i en andelsboligforening og vi har også erhvervsandele.

Hos os er proceduren at sælger oplyser følgende til administrator (evt via bestyrelsen):

Købers CVR samt kontaktdata
Overtagelsesdato
Købssum

Administrator sørger derefter for at udarbejde overtagelsespapirerne som lander hos bestyrelsen. Bestyrelsen skal godkende køber og papirerne sendes videre til sælger der sørger for underskrifter.

Sælger sender de underskrevne papirer samt det gamle andelsbevis  tilbage til administrator som opkræver beløbet fra køber.
Køber påtegnes af administrator på andelsbeviset som efter afregningen overdrages til køber.

Efter en lille tid, får sælger de fleste af sine penge. Der tilbageholdes et mindre beløb til hhv skjulte skader samt endelig varmeafregning.

Proceduren kan afvige fra forening til forening, så jeg vil anbefale jer at kontakte administratoren.

Vh Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49

Freebooter:

Hej Klaus

Jeg er formand i en andelsboligforening og vi har også erhvervsandele.

Hos os er proceduren at sælger oplyser følgende til administrator (evt via bestyrelsen):

Købers CVR samt kontaktdata
Overtagelsesdato
Købssum

Administrator sørger derefter for at udarbejde overtagelsespapirerne som lander hos bestyrelsen. Bestyrelsen skal godkende køber og papirerne sendes videre til sælger der sørger for underskrifter.

Sælger sender de underskrevne papirer samt det gamle andelsbevis  tilbage til administrator som opkræver beløbet fra køber.
Køber påtegnes af administrator på andelsbeviset som efter afregningen overdrages til køber.

Efter en lille tid, får sælger de fleste af sine penge. Der tilbageholdes et mindre beløb til hhv skjulte skader samt endelig varmeafregning.

Proceduren kan afvige fra forening til forening, så jeg vil anbefale jer at kontakte administratoren.

Vh Brian

Hej

Helt enig med Brian Yes

Der er også eksempler på, at købesummen bliver deponeret i andelsboligforeningens konto, hvor den frigives når alle formalia er på plads.

Så det bedste du kan gøre, er at forhøre dig hos administrator/bestyrelsen, hvis der ikke er en administrator. Ofte er det kassereren, der har helt check på andelboligforeningens regler og procedurer.

Hilsen

Tonny

Fra Greve
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 01:03

Hej Tonny og Brian,

Tak for svar

Dvs. man kan ikke lave en form for salgsaftale imellem køber og sælger, bare så vi begge er sikker på at vi har en aftale

Problemet er jo at køber vil overtage pr. 1/6, og med det tempo adm. og bestyrelsen arbejder med går der min 1 md. før papirerne er klar

Køber skal ombygge butikken, og det formodes at de vil påbegynde arbejdet straks, dvs. formentligt inden de får det endelige andelsbevis.

Vil det overhovedet være teknisk muligt at sælge den med så hurtig overtagelse?

Det der bliver nævnt med fejl og mangler er jeg ikke glad for, jeg har købt butikken for kort tid siden som en investering, og har aldrig beboet ejendommen, eller drevet erhverv fra den, jeg har derfor ikke en kinamands chance for at vide noget om fejl og mangler. Er det noget man kan skrive sig ud af, køber skal jo alligevel renovere butikken ?

Venlig hilsen

Klaus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37

Hej Klaus

Du kan prøve at rette henvendelse direkte til formanden eller kassereren og forelægge dem problemet, så kan det være det kan løses relativt hurtigt, også selv om papirgangen ikke er afsluttet.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)