Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af lejeindtægt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Hvis man f.eks. køber en ejerlejlighed og lejer den ud, kan man så trække lejeindtægterne fra de udgifter man har til lån, for derefter at betale skat af overskuddet (hvis der skulle være sådan et)?

Mht. udgifter til reperationer af sådan en ejerlejlighed inden udlejning, vil man der kunne trække købsmomsen fra salgs(leje)momsen og er der et evt. max beløb som man årligt må trække fra i moms og derfor skal "afskrive" momsen over nogle år? F.eks. hvis man har håndværkerregninger for 800000kr. (heraf er 200000kr. moms), vil man så kunne bruge denne købsmoms (de 200000kr.) henover flere år, da man ikke har en salgsmoms, som nærmer sig dette beløb?

Da jeg har læst mig til, at såfremt man ikke bor i sådan en ejerlejlighed selv, så skal man ved evt. salg af lejligheden betale skat af overskuddet, men hvor går grænsen? Har læst mig frem til 6-7år for at undgå beskatning.

Mvh. Jacob J

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

Hej!

Nej...momsen kan du ikke trække fra!

Prøv at kigge under "Parcelhusreglen" EBL §8.

MvH

Peter

Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 13:28

Hvis lejeindtægten årligt er mere end 50000kr., så skal man vel momsregistreres og indeholde moms i lejernes leje? Er det ikke at betegne som salgsmoms?

Men alle udgifter kan vel trækkes fra alle indtægter og et evt. overskud vil skulle beskattes, er det korrekt forstået?

ps. har lavet en regnefejl oppe i mit eksempel. momsen på håndværkerregningen er kun 160000kr. og ikke 200000kr..

Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 14:38

hvis man basere sin fortjeneste på rentefradraget, vil man så skulle betale skat af det?

F.eks. så har man lejeindtægter for 42000kr. (excl. moms) om året, driftsomkostninger for 2000kr. og afskrivning på ejendommen for 40000kr. før skat, men 30000kr. efter skat. Rent regnskabsmæssigt, vil man så skulle trække driftsomkostningerne og afskrivningerne (beløbet efter skat) fra hinanden, altså så man ender op med 10000kr.

Vil man skulle betale skat af de 10000kr. når dette jo er rentefradragsbeløbet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:51

Hej!

Nej der er ikke moms på udleje af ejerlejligheder.

MvH

Peter

Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 21:53

Nå for dælen, jamen det er jo kun bedre så. Skal man heller ikke betale moms, hvis man har en udlejningsejendom med flere lejere og man derved kommer over de 50000kr. som er momsgrænsen?

Kan det passe at der er/skal til at være moms på almene boliger der udlejes?

Er det korrekt, at alle ens udgifter (også til afdrag på lånet i ejendommen) trækkes fra ens indtægter (lejeindtægter) og et evt. overskud heraf skal beskattes?

Man bliver ikke beskattet af ens rentefradrag hvis det er den eneste "indtægt" man reelt set har vel?

Håber ikke jeg stiller for dumme spørgsmål, men er endnu ikke helt så godt med hvad skattereglerne siger.

Tilmeldt 25. May 10
Skrevet kl. 23:48

Er der en der vil stille et simpelt fiktivt regnskab op for en udlejningsejendom baseret på følgende fakta:

Lån i ejendommen: 8,5mio kr.

Afdrag pr. md: 47000kr. før skat, 35000kr. efter skat.

Lejeindtægt årligt: 500000kr.

Driftsudgifter årligt: 40000kr.

Jeg ville stille det sådan her op, men er kommet noget i tvivl mht. afdraget som jeg trækker fra:

Lejeindtægt 500000kr.

- driftsudgifter 40000kr.

- Afdrag efter skat 420000kr.

= 40000kr. i overskud

Hvis man ikke kan trække afdraget fra, kan man så afskrive ejendommen? Er der forskel på om man driver sådan en udlejningsejendom på selskabsbasis, personlig ejet enkeltmandsvirksomhed eller som privatperson mht. fradrag af afdrag eller afskrivning af ejendommen fordelt over flere år?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)