Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

mod_rewrite på urls - hvilken opsætning er bedst?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey all,

Jeg står og skal til at smide noget mod_rewrite på min URL'er, så de er lidt mere meningsfulde end blot feks.
page.php?id=5&cat=8.

Jeg overvejer lidt hvilken tilgang er den bedste og om "vinder" noget ved at gøre det ene frem fro det andet. Så håber på om nogen kan gi' mig et lille fif og måske gi udtryk for hvilken måde de bedst kan lide at håndtere dette emne.

Lad os tage udgangspunkt i, at jeg har et url der ser således ud: page.php?id=5&cat=8

Her ser jeg det så nærliggende at hive en "overskrift" og "kategori" ud i mit URL.

Vi antager at teksten for begge ser følgende ud:
Overskrift: Southafrica ready for World Cup
Kategori: Soccer

Jeg giver lige nogle eksempler på hvordan det kunne se ud:

domain.com/soccer/southafrica-ready-for-world-cup/
domain.com/soccer/southafrica_ready_for_world_cup/
domain.com/soccer/southafricareadyforworldcup/
domain.com/soccer/southafrica-ready-for-world-cup.html

Hvilken løsning bruger du? Og er der umiddelbart en af dem som eftersigende skulle fungere bedre end den anden?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:49

mrsam:

De her 2 er bedst.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 18:04
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Niels:

mrsam:

De her 2 er bedst.

Du kan ikke umiddelbart sige, at de to er bedst, i stedet burde man kende fordele og ulemper ved de to forskellige tilgange, og vælge den der passer til ens struktur.

I dit tilfælde, mrsam, er der som regel to tilflæde, som kan være mulige, og det er at din artikel kan være i én kategori alene eller være i én til flere kategorier.

Hvis den kun kan være i én, så er jeg enig med Niels, men hvis den kan være i flere, så burde du skære kategorien væk fra URL'en og kun bruge artiklens navn. På den måde sørger du for ikke at få duplicate content - dvs. det samme indhold på flere URL's.

Det var en meget kort beskrivelse af det scenarie jeg tror du sidder med.

God pinse :-)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:55

Joachim Løvgaard:

Niels:

mrsam:

De her 2 er bedst.

Du kan ikke umiddelbart sige, at de to er bedst, i stedet burde man kende fordele og ulemper ved de to forskellige tilgange, og vælge den der passer til ens struktur.

I dit tilfælde, mrsam, er der som regel to tilflæde, som kan være mulige, og det er at din artikel kan være i én kategori alene eller være i én til flere kategorier.

Hvis den kun kan være i én, så er jeg enig med Niels, men hvis den kan være i flere, så burde du skære kategorien væk fra URL'en og kun bruge artiklens navn. På den måde sørger du for ikke at få duplicate content - dvs. det samme indhold på flere URL's.

Det var en meget kort beskrivelse af det scenarie jeg tror du sidder med.

God pinse :-)

Jeg tror det Niels mener med at de er bedst er fordi de er mere læsevenlige. Grunden er at der bliver brugt bindestreger til at adskille ordene frem for underscore eller ingen mellemrum. Det gør at en url vil blive nemmere at læse for brugeren og dermed også mere brugervenlig.

Og derfor vil jeg sige som Niels, de to er bedst :) jeg selv bruger eksemplet (domain.com/soccer/southafrica-ready-for-world-cup/) Men jeg har faktisk opdaget at dette kan give problemer i forhold til det at fjerne indhold fra fx Google Webmaster Tool, da Google dengang jeg testede det, så det som en mappe og ikke som en fil. Men det problem bør man heller ikke rende ind i hvis siden er programmeret ordentligt og kan tage bruge af forskellige SEO metoder.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 23:59

Jamen perfekt,

Det var ligepræcis de svar jeg havde brug for .. Jeg havde også en forestilling om, at bindestregs metoden umiddelbart var at anbefale - har i mellemtiden også luret lidt rundt på diverse SEO sider og set hvordan de har gjort og bindestregen er at finde de fleste steder.

Tror jeg vil gå efter en kombo med bindestreg og .html som endelse.

Mange tak for jeres input!

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:12

mrsam:

Jamen perfekt,

Det var ligepræcis de svar jeg havde brug for .. Jeg havde også en forestilling om, at bindestregs metoden umiddelbart var at anbefale - har i mellemtiden også luret lidt rundt på diverse SEO sider og set hvordan de har gjort og bindestregen er at finde de fleste steder.

Tror jeg vil gå efter en kombo med bindestreg og .html som endelse.

Mange tak for jeres input!

Det var da godt at vi kunne hjælpe :)

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)