Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring i Saldi, hvorfor negativ ;o)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Har for nyligt skiftet til Saldi, så er helt ny i dette system. Lige et kort spørgsmål....når jeg bogfører konsulentydelse uden om systemets faktura-del, men blot ønsker selv at indtaste den....forstår jeg ikke helt hvordan systemet arbejder.

pengene skal ind på bank, hvorfor debit konto 58000 / modpostering på udført arb, hvorfor kredit konto 1000.

men så går konto 1000 jo i minus ;o) ... er det blot noget teknisk man ikke skal tænkere videre over ... eller er det fordi det skal gribes an på en anden måde

vh

Konto Beskrivelse Saldo Debet Kredit Ny saldo
1000 Udført arbejde -4.416,00 0,00 4.416,00 -8.832,00
7200 Porto & gebyrer 0,00 81,00 0,00 81,00
58000 Bank 15.887,17 4.416,00 0,00 20.303,17
62000 Mellemregning 0,00 0,00 81,00 -81,00

Kontrolsum
4.497,00 4.497,00
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Hej!

Nej..ser rigtigt ud.

Minus er udtryk for indtægter på resultatdelen/og passiver på statusdelen.

Plus er derfor udgifter/og aktiver på statusdelen.

MvH

Peter

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:26

Hej Kanylen og Peter

Tak til Peter, som allerede har svaret på det regnskabstekniske.

Anette Sand fra Regnskabsskolen anbefaler huskeordet PIK - Postér Indtægter i Kredit.

Kanylen:
... når jeg bogfører konsulentydelse uden om systemets faktura-del, men blot ønsker selv at indtaste den ...

Der bliver rod i fakturanumrene, hvis du skifter mellem at fakturere via systemets indbyggede faktureringsfunktion og kassekladden. Med mindre du benytter to helt adskilte fakturanummerserier.

Jeg vil klart anbefale at benytte faktureringsmodulet, da du så også løbende kan holde øje med indbetaling samt rykkere via Rapport - Åbne poster.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 13. Mar 08
Skrevet kl. 21:44

Hej Claus

Tak for dit svar....jeg har kikket lidt på det og kan godt se din pointe....Men hvordan registrerer man i Saldi at en betaling af en faktura har fundet sted ?? Når jeg har lavet en faktura står den som et beløb jeg har til gode/ikke betalt faktura - og jeg kan ikke umiddelbart finde noget sted hvor jeg fortæller at den er betalt.

mvh

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 09:19

Hvis der indbetales til bank, så er den letteste måde at indlæse dit bankkontoudtog i en tom kassekladde som kommasepareret fil (.csv), som de fleste internetbanker kan gemme i.

Gå ind i din internetbank og vælg posteringer fra sidste gang, du har bogført/afstemt med bank. Og gem dem som kommasepareret fil (.csv).

Hvis du ikke har bogført resten af dine bilag, så vælg nogle få bankposteringer siden sidst og bogfør inden indlæsning af bankposteringerne de bilag, som tilhører disse posteringer - inklusiv betalingsid (fakturanummer eller lignende).

Åbn en tom kassekladde, klik på Gem og der efter på den nyfremkomne knap Import. Vælg så Import af bankposteringer. Nu skal du så vælge de tre kolonner, som skal importeres (dato, beskrivelse og beløb).

Når den er indlæst, så klikkes på knappen Udlign og de indbetalinger som matcher på beløb og betalingsid (eksempelvis fakturanummer) foreslås udlignet - mangler id'et men beløbet passe, som kommer den også som forslag sammen med andre indbetalinger på samme beløb, som så kan udlignes.

Du kan dog også i kassekladden gøre dette manuelt ved at indtaste en indbetaling til banken og angive fakturanummeret i kolonnen Fakturanr. og efterfølgende udligne. Det samme kan gøres med andre former for indbetaling.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 13. Mar 08
Skrevet kl. 22:08

Tak for din mail....Jeg har kun meget få faktura årligt, er der ikke en mulighed i Saldi at man blot "fortæller" programmet at en pågældende faktura nu er betalt ??

mvh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)