Hej, Nu har jeg leget med denne tanke et stykke tid, og vil gerne høre om, hvordan I ser på det - here goes: De sidste mange år (lad os sige 50 år) er der sket en markant stigning i antallet af reklamer. Der er jo OVERALT! Fjernsyn, radio, internet, ude i samfundet, i trafikken, på mange bygninger. Plakater, videofil, billeder, tekster, jokes og lignende. Alle disse ting bruges for at få folk til at købe ens vare - MEN 1. Når der kommer flere og flere reklamer til - vil vi så ikke blive mere og mere ligeglade med dem? 2. Er det ikke unødvendig stress for hjernen hele tiden at blive trukket i alle sider for at købe et produkt? 3. Gør reklamer og andet "støj" det ikke mere og mere svært at se på, hvad der nu er vigtigt, og hvad der ikke er?
Lad mig komme med et eksempel: Jeg løber ned i 7/11 for at købe en donut og et klippekort til bussen. Jeg ser dog, at et styk koster en 10'er og to styk koster 14 - DILEMMA! (Ja, lidt dramatisk må det jo godt lyde) Enten køber jeg én til en 10'er, eller også får jeg to for syv kroner stykket. Bombardementet med reklamer a la "Stem på mig", "Køb mig", "Brug mig", "Kom til Bilka og køb ind" kan jo med tiden blive rigtig ubehagelige, hvis de bliver alt for meget. Antallet af informationer, som vi får per sekund er jo MANGE flere end antallet af informationer, som vore forfædre fik per sekund. Lige nu står der "Køb annoncer på Amino", "CO2 neutral", "Amino er hosted af ActiveWebs.dk", "e-conomic.dk" og "Boost din forretning - Bliv Amino Plus medlem i dag". Hver gang jeg modtager en mail, er toppen af mailen en reklame. Faktisk ser jeg ikke reklamen; den har jeg kun læst en enkelt gang for at se på hvad i alverden der stod i mailens header. Og ikke nok med det; selv ting såsom computere og mobiltelefoner skal starte op med et stort lego af "3" eller "DELL". Bare tag og kig rundt omkring dig. Lige nu. Hvor mange reklamer er der? En netto-pose, som er overdynget med Nettos logo, en faxe kondi , en taske med logo af et eller andet. Jeg tror, at vi på et tidspunkt vil begynde at adaptere mod disse stimuli; vi vil simpelthen blive immune overfor reklamer, så vi per automatik undgår dem. Jeg har det i hvert fald sådan lige nu. Den amino-mail, som jeg får i min indbakke læser jeg nul komma nul af - det eneste, som jeg kan finde på at læse er overskriften, så jeg kan se, hvilken tråd der er skrevet i. Eller når min telefon tænder og "3" samt "HTC" popper frem - jeg er så ligeglad med det nu. Selvfølgelig er det sådan, at jo flere gange man ser "Colgate", jo større er sandsynligheden for, at man vælger Colgate i stedet for en anden tandpasta. Det tror jeg fuldt ud på. Men er det etisk korrekt at bombardere mennesker med stimuli på den måde? Jeg ved ikke, om det stresser os, men tror dog på, at det muligvis gør. Den overdøvelse af de vigtigere informationer er måske usund. På en cigaret-pakke står der fx. noget a la "Det er usundt at ryge" for neden, mens der i de resterende 3/4 af pakken er et stort logo af Prince.
Nogen der giver et spark i den rigtige retning? Tror du, at for mange reklamer kan stresse os eller at de kan fungere som støj overfor vigtige informationer?
|
Det er da tydeligt at se at reklamer har haft en positiv effekt på dig når du handler i Netto, har en HTC mobil fra 3, samt kommer i tanke om Colgate.
Reklamer er kommet for at blive - der vil altid være en eller anden form for markedsføring i verden..