Hejsa, Jeg har et skatte-spørgsmål - hvor jeg gerne vil have afklaring - da jeg ikke gider noget bøvl med told&skat i danmark. Jeg ejer 100% et Aps i DK (A) (nul personer ansat) og jeg ejer 100% et selskab i udland (B) (uden for Europa - jeg har bopæl i det pågældende land, hvor jeg er personlig skattepligtig). Altså ingen personlig skattepligtig i dk. Det er en online business - så alt kan foregå via internet. Jeg har følgende setup: (A) foretager fakturering af kunder i DK (B) foretager fakturering af (A) Jeg ønsker at kunder i Dk skal faktureres af selskab i DK , så ingen mulighed for at springe dette led over. Spørgsmål 1: Kan (B) gennemfakturer (A) (100% af faktura beløb)- således at profit havner i selskab i udland? Er dette okay med skat? Der betales naturligvis moms i dk. Spørgsmål 2: I selskab i dk (A) har jeg også nogle småregninger på forskellig administrations omk. Derfor vil disse omkostninger betyde at der vil komme et minus i selskab A - selvom jeg helst ville have et 0-resultat. Hvad skal jeg gøre?
Nogen foreslag til hvordan jeg griber dette an på en smart vis ? |
lassetorp:Spørgsmål 1:
Kan (B) gennemfakturer (A) (100% af faktura beløb)- således at profit havner i selskab i udland? Er dette okay med skat? Der betales naturligvis moms i dk.
Nej, det kan man ikke, idet der her gælder, det som kaldes armslængde-princippet. Det betyder, at det udenlandske holdingselskab ikke kan fakturere mere end de omkostninger, som de har i forbindelse udførelsen af det i datterselskabet udførte arbejde.
Iøvrigt er det præcis denne problematik, som regeringen og SKAT nu vil bruge ekstra ressourcer på i.f.m. en kontrol af de multinationale selskaber i Danmark, da der er noget der tyder på, at de overtræder denne lovgivning.
lassetorp:Spørgsmål 2:
I selskab i dk (A) har jeg også nogle småregninger på forskellig administrations omk.
Derfor vil disse omkostninger betyde at der vil komme et minus i selskab A - selvom jeg helst ville have et 0-resultat. Hvad skal jeg gøre?
Dette bliver så ikke aktuelt, idet spørgsmål ikke kan lade sig gøre lovligt.
Hilsen
Tonny