Jeg går med en lille drøm om at starte min egen virksomhed engang. Nu er jeg forholdsvis ung, og har ikke så meget erfaring, så det bliver først om nogle år. Går med en lille idé om at starte en computer forretning, med fokus på at sælge samlede PC'er og lignende (Hardware). Derfor har jeg brug for at vide de grundlæggende ting om at starte virksomhed.
- Computerene vil være samlet af mig, så derfor skal jeg købe de forskellige komponenter hjem. Hvordan fungere dette (med at lave aftale med de enkelte leverandører).
- Der skal købes mange dele hjem, så i starten skal jeg ud og tage et lån. Hvem skal jeg gå til? Tror i at banken vil låne?
Hvis i har andre ting som i føler er vigtigt for mig at vide, eller nødvendigt, så endelig skriv !
Jeg forstaar din ide. Du har mulighed for at hjaelpe kunderne med at faa det bedste hardware til den bedste pris fordi du kender markedet. Men jeg har haft dette oppe at vende foer herinde og for det foerste lyder det som om at der absolut ingen kundegruppe er, da kunder generalt har nok i at koebe baerbare. Desuden ved dine kunder ikke at det kan betale sig at koebe tingene hos dig, en almindelig forbruger vil vaelge det kammeraten eller kollegaen har foreslaaet.
Din kundegruppe vil vaere dem som oplever god service godt produkt og kan fortaelle om produktet mund til mund.
Men da stationaere bliver mindre populaere, er din maalgruppe gamere og de ved ofte selv hvad de skal have eller har andre kilder og gider slet ikke betale for en service.
IT-markedet er der rigtig meget konkurrence på, og fortjenesten ved sådan en virksomhed er måske meget lille. Der er i forvejen meget konkurrence på det marked, og du kan blive hårdt konkurreret af større virksomheders lave priser. Undersøg dette før du hopper ud i det, og se om det nu også er det værd.
Hvis du har meget erfaring indenfor IT, kan du evt. opstarte en "Jeg kører til dig, og reparerer din PC"-virksomhed. Det koster ikke meget i opstart og konkurrencen er ikke så stor som andre steder. Så kan du eksempelvis køre til Fru Hansen og reparere hendes PC.
Det er rigtig godt, at du brænder for noget. Det skal du holde fast i.
På den anden side må du liiige se på konkurrenterne. wupti.dk er et godt eksempel. De sælger jo så meget, at de kan sætte priserne helt ned, og jeg tror ikke, at du kan hamle op med dem, medmindre du gør noget specielt, som de ikke gør.
Du kan for eksempel lave en "IT for ældre", hvor du sælger en pc + oplæring til ældre mennesker eller folk uden IT-kundskaber. Det kan være en god forretning - undersøg det!
Du kan for eksempel lave en "IT for ældre", hvor du sælger en pc + oplæring til ældre mennesker eller folk uden IT-kundskaber. Det kan være en god forretning - undersøg det!
Jeg mindes faktisk at have hørt om, at de ældre kan gå til "PC-kursus" helt gratis. Hvis jeg husker rigtigt, så er din idé nok ikke så god igen, desværre. Men udmærket idé hvis jeg husker forkert - så vil der sikkert være penge i det!
Man kunne evt. kalde det "IT for uerfane" og, at hvis man køber en computer, kan man komme på kurset gratis eller til billige penge. Og ved siden af have kurset (som et "produkt" for sig selv), udover computere, bærbare osv.
Jeg har ingen intentioner om at starte en million virksomhed. Kun nok til at holde firmaet kørende, og tjene nok til dagligdagen og de månedlige udgifter.
Det kan godt være en god idé. Evt. kan du supplere salget af en pc med en en 2-årig "Jeg-kommer-og-hjælper, hvis noget går galt"-service.
Første skridt må være at undersøge markedet; er der nogen, der tilbyder det samme som dig? Hvad er deres priser? Kan jeg levere noget bedre? Billigere? Hvem bliver mine kunder - studerende, ældre, børn eller handicappede?
Ja, jeg vil tjekke konkurrenterne ud. Men indtil videre, har jeg ikke set andre med denne service.
Det med at supplere med en komme-og-hjælpe service, bliver lidt svært. Da jeg nok får kunder over hele landet, da det er en webshop. Og virksomhedens lokation bliver nok Jylland, så hvis en kunne på Sjælland, får problemer, bliver det lidt problematisk :=) Men ellers glimrende idé ! Kunne evt. angive et område som jeg kørte ud til.