Jeg overvejer at importeret børnetøj fra en producent i Kina til salg i DK. Men da der netop er tale om tøj til børn, er jeg meget bekymret for at importere produkter som kan være skadelige i forhold til tungmetaller, ftalater, farvestoffer, allergene duftstoffer osv. osv.
Den kinesiske producent forsikrer dog, at alle materialerne er godkendte i henhold til de europæiske standarder ASTM F963 og EN71. Yderligere forsikrer de, at tøjet er fri for phtalater og er flammehæmmende.
Hvordan sikrer jeg mig, at producenten taler sandt? Er der en dansk instans, hvor man bør få sikkerhedsgodkendt importeret børnetøj?
Er der nogen, der ved, hvad det koster? Kunne være bange for, at det løber rigtig stærkt, hvis man skal have teste hver eneste stykke tøj i en kollektion.
een ting er at lade ex.vis TI teste en given vareprøve du måtte få hjem fra producenten i Kina - en anden ting er så hvilket produkt der leveres.
Jeg har gennem flere år produceret i Kina for diverse kunder i Danmark, Norge og Sverige - og har gennem årerne benyttet mig af AsiaInspection til PSI, PM, DUPRO og / eller IPC.. Jeg synes du skal tage en snak med dem omkring dine produkter. De er meget hjælpsomme.
forkortelserne er ikke kvalitetsstempler/godkendelser, men:
PSI = pre-shipment inspection
PM = Production Monitoring
DUPRO = During Production Check
IPC = Initial Production Check...
Som jeg skrev tidligere, at få en vareprøve testet hos TI, er jo ikke ensbetydende med, at den vare du slutteligt ender med at importere er lig med den prøve du fik testet. Derfor anbefaler jeg dig at give nogle penge ud til div. check-ups på den udvalgte fabrik. :-)
Jeg overvejer at importeret børnetøj fra en producent i Kina til salg i DK. Men da der netop er tale om tøj til børn, er jeg meget bekymret for at importere produkter som kan være skadelige i forhold til tungmetaller, ftalater, farvestoffer, allergene duftstoffer osv. osv.
Den kinesiske producent forsikrer dog, at alle materialerne er godkendte i henhold til de europæiske standarder ASTM F963 og EN71. Yderligere forsikrer de, at tøjet er fri for phtalater og er flammehæmmende.
Hvordan sikrer jeg mig, at producenten taler sandt? Er der en dansk instans, hvor man bør få sikkerhedsgodkendt importeret børnetøj?
Den kinesiske producent forsikrer dog, at alle materialerne er godkendte i henhold til de europæiske standarder ASTM F963 og EN71
Det lyder lidt som om producenten ikke rigtigt ved hvad han snakker om EN-71 er en EU standard for legetøj og ASTM F963 er en Amerikansk stadard for legetøj. Du bør nok sætte dig lidt mere ind i reglerne inden du giver dig i kast med at importere.