Hej alle sammen Jeg ønsker at køre min enkeltsmandsvirksomhed efter virksomhedsordning, så jeg har et par spørgsmål dertil. Jeg giver her et fiktiv eksempel: Virksomheden har et overskud på 125.000 kr. Mit spørgsmål er så, hvad må de tilbageværende 75.000 kr. bruges til? Jeg er klar over, at jeg ikke må bruge dem til privatforbrug. Jeg tænkte på om virksomheden må give penge til velgørenhed ud af de 75.000 kr. - altså virksomhedens overskud efter løn og skat? |
Hej Faran
De penge der er opsparet i virksomhedsskatteordningen kan benyttes til betalinger som vedrører virksomheden. Det kan derfor være lidt forskelligt hvad opsparet overskud kan benyttes til uden, at der er tale om en hævning, afhængigt af hvilken virksomhed du driver. Benytter du udelukkende genstanden i virksomheden kan du godt gå ud fra, at købet vedrører virksomheden.
Ved ikke om du kan give penge til velgørende formål fra virksomheden. Jeg tror det dog næppe. Mit bedste bud vil være, at såfremt du giver penge til et velgørende formål i virksomhedens navn, så vil SKAT anse det betalte beløb for overført til dig selv på den dag beløbet betales. Det vil altså sige, at du bliver beskattet af beløbet. Til gengæld vil du som privatperson kunne få fradrag for beløb til en af SKAT godkendt velgørenhed. Du har dog ikke fradrag for de første 500kr og du kan højest få fradrag for ca. 14000kr. Desuden er et ligningsmæssigt fradrag kun på ca. 33%, men det er du vel klar over. Ikke desto mindre er det stadig bedre end ingenting. Vil du være helt sikker på, om du kan betale til velgørenhed via virksomheden, så kan du skrive til SKAT og evt. forlange bindende svar (dette koster dog lidt penge, mener det er ca. 300).
VH