Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af igangværende virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vadum
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoér

Vedr. prissætning af igangværende virksomhed.

Dette indlæg henvender sig nok mest til de finansielt stærke debatører.

Jeg er i det små igang med at starte en konsulent virksomhed, hvor jeg er blevet kontaktet vedr. prissætning af virksomhed - og nej, er ikke specielt stærk finansiel rådgivning - læste jo afsætning på HD studiet Wink Rådgivningen er mere branche specifik. Derfor behøver jeg lidt hjælp i denne sag, hvor jeg dog allerede har bedt min klient om at kontakte en revisor, da dette er lidt udenfor mit speciale :)

Men jeg er dog blevet tilpas interesseret i at finde et svar så jeg prøver nu - endnu en gang at benytte mig af dette dejlige netværk. Nu kommer spørgsmålet:

Hvordan prissætter man en virksomhed:

Lad os sige at virksomheden har en historie der går 30 år tilbage. Virksomheden beskæftiger sig med service indenfor bygge branchen og har en god fast kundekreds. De seneste 3 års resultater er som følgende:

2007: 350.000,- før skat

2008: 1.500.000,- før skat

2009: - 750.000,- før skat

Egenkapital: 1.000.000,-

Kender udemærket modellen hvor man ganger mhv. 3x2009, 2x2008 og 1x2007 / 6 x med en faktor + egenkapital. Men hvordan prissætter man mere præcist en virksomhed? Nogle regner og med resultatet før afskrivninger da de jo ved overtagelse kan bruges til at skulle betale mindre i skat... Ved godt at jeg også burde kontakte min revisor Smile

Kender også metoden om afkast af investeret kapital ... eks. 5% plus 7% i risiko = 12% af investeret kapital...

Er der nogen der kort og præcist kan fortælle mig om en rimelig præcis metode?

Rigtig god aften Smile

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Prøv at google DCF Cool

Discounted Cash Flow

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 06:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Som du selv skriver, så findes der mange forskellige metoder. Det afhænger meget af den enkelte virksomhed, branche, fremtidsmuligheder, kundegrundlag, osv.osv.

Skal du have en præcis vurdering, vil jeg anbefale dig at kontakte nogle af den konsulentvirksomheder, som har speciale i prissætning - Prøv at Google lidt.

I de sager jeg har været indblandet i, har vi dog primært brugt to modeller:

  1. Gennemsnit af sidste tre års resultat, før skat * faktor 3-5. Hvilket svare til at køberen før sin investering betalt tilbage indenfor 3-5 år.
  2. Er det en virksomhed med repeating business (f.eks. teleselskab), har vi taget et gennemsnit af sidste tre års resultat, før skat, og holdt det op i mod, hvor stor en finansiering det kan servicere. Altså er resultatet 1 mio., så skal det beløb kunne servicere et lån ved f.eks. 8%. Og ud fra dette, fastsættes prisen.

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du kan prøve med Rokoko stol metoden.

Jeg har selv både købt virksomhed og solgt  virksomheder - og er der nogle som kan ødelægge en god handel er det revisoren og advokaten.

DB x faktor X, Y, eller Z  EBI og Due Dillence og hvad fanden de kan diske op med 

Du skal tænke på det som en Rokoko stol:  Er den 200.000 kr værd?  1 milion eller 350 kr.?  når alt kommer til alt så er det bare et gammelt stykke møbel hvis der ikke er nogle som vil købe den. Sådan er det også med virksomheder  hvad er den værd for køberen og er det en pris sælger vil være tilfreds med.

Der er i mine øjne stor forskel på om det er TDC som vil købe en anden lignende virksomhed eller om det er en privat ejet virksomhed der skal sælges, en privat ejet virksomhed har en masse følelser som er svære at gøre op.

Du kan også prøve salami metoden: spørg sælger: hvis du fik 200 milioner ville du så sælge hvis svaret er ja så spørg hvis du fik 200.000 ville du så sælge svaret er så nej sandheden ligger så lige imellem så er det bare at skære ned fra 200 milioner til smerte grænsen og så se om der er køber til  "Rokokostolen"

En køber kan måske se andre muligheder som har værdi en bare DB x X der er trods alt solgt  mange virksomheder der aldrig har tjent en krone  fordi køber har set nogle muligheder.

Thor Mønsted angiver en udmærket metode til at pejle sig ind på hvad der måske er realistisk.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)