Jeg har diskuteret med mig selv omkring dette. Må jeg starte en indekseringssite, og hive informationer mm. Fra dem jeg vil indeksere, uden deres tilladelse?
Jeg tænker eksempelvis, jeg vil lave en side som omhandler alle dem som sælger radioatore i Danmark. Må jeg så gå ind på deres hjemmesider, og skrive eksempelvis kontaktoplysninger på min side? Eller må jeg skrive min egen lille tekst omhandlende firmaet? Det kunne eksempelvis være "Jens' radiatorservice sælger og servicerer dine radiatore. Firmaet ligger i Skive og rykker ud i hele jylland." mm.
Er der nogen fast grænse for hvad man må? Jeg vil jo mene at jeg er i min gode ret til at lave en side hvor jeg linker til en anden.
Så må vi håbe at der er nogen der kan dele lidt ud af deres viden eller erfaring.
Der er jo risiko for at nogen vil synes det er negativt at blive linket til, og man kunne jo vende den rundt og spørge om der er forskel på om jeg laver en side der hedder/omhandler "Radiator salg og service" eller "Dårlige radiator reperationer", hvor jeg bare tager de firmaer jeg kan finde ind på listen. Ikke at man skulle have interesse i det, men så har vi også den anden side/ekstremer.
I dit tilfælde vil det måske være problematisk for nogen kørelærere at man i nabokommunen kan få et kørekort 2.000kr billigere end hvad de tilbyder, og derfor måske ikke ønsker at blive vist sammen med andre.
Rent juridisk tror jeg man må linke til alt, så længe man ikke "genbruger" /kopierer uden tilladelse,
men rent moralsk vil jeg ikke anbefale, at man gør det uden tilladelse.
Vi startede http://www.minigolfdanmark.dk, hvor vi skrev ud til samtlige minigolfbaner, om de ville være optaget på vores site.
Jeg er sikker på, at man på længere sigt får en bedre dialog med modparten, hvis man har gang i en dialog, inden man linker...
Hvis det er ren krydslinken ( for at få flere besøgende), skal man jo alligevel være to parter, og så kan man ligeså godt tage fat om telefonen / mailen først som sidst.
Så må vi håbe at der er nogen der kan dele lidt ud af deres viden eller erfaring.
Der er jo risiko for at nogen vil synes det er negativt at blive linket til, og man kunne jo vende den rundt og spørge om der er forskel på om jeg laver en side der hedder/omhandler "Radiator salg og service" eller "Dårlige radiator reperationer", hvor jeg bare tager de firmaer jeg kan finde ind på listen. Ikke at man skulle have interesse i det, men så har vi også den anden side/ekstremer.
I dit tilfælde vil det måske være problematisk for nogen kørelærere at man i nabokommunen kan få et kørekort 2.000kr billigere end hvad de tilbyder, og derfor måske ikke ønsker at blive vist sammen med andre.
Præcis. Men ville det så være lovligt, at indhentet informationer omkring køreskolers priser, holdstart og andre ting, og lægge dem på siden?
Jeg tror også at den bedste dialog er ved at kontakte de parter man ønsker at indeksere, men jeg havde et spinkelt håb omkring at hoppe ud i et emne, og så tage den derfra - Så eksempelvis finde 20 selskaber, smide dem ind på siden, og så ellers lave lidt løbende opdateringer, og se om der var grundlag for besøgende og derfra videreudvikling af siden.
Men det kan godt være at løsningen bliver at kontakte et par virksomheder, det skulle trods alt være sært hvis de ikke ville være glade nok for lidt gratis reklame.