Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der ophavsret på opskrifter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Rask Mølle
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 271
Fra  Team Annasminde Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Vi snakkede her i weekenden om man egentlig gerne må kopiere en opskrift fra en kogebog og sætte den ind på sin egen hjemmeside??

Bon Appetit :)

Jesper 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 09:28
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Ja det kan jeg ikke se noget problem i..

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:36

Hej Jesper

Ja der er naturligvis ophavsret på opskrifter, men du kan vel lade dig inspirere og opfinde dine egne.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 09:38

Der er jeg ud fra min umiddelbare viden om ophavsret uenig. Du kan ikke kopiere direkte fra en bog, da du på den måde kopiere (og distribuerer via nettet), forfatterens originale materiale. Ligesom du ikke må tage musik fra en CD og ligge frit tilgængeligt på netttet. Har jeg ikke ret er det i alt fald rigtig dårlig stil at handle på den måde, da det underminerer kogebogsforfatterenes position.

Til gengæld kan jeg ikke se noget problem i at du lader dig inspirere af en spændende ret, og ligger en opskrift der ligner på dit site. Du skal dog selv producere indholdet. Men igen; hvis du bare planker og ikke tilfører noget er det i mine øjne rigtig dårlig stil.

En meget bedre løsning kunne måske være at snakke med forfatterene, og måske få lov til at ligge 10 opskrifter fra deres bog ud på dit site, mod at du linker til et sted hvor man kan købe deres bog. Så er det en win-win, og med forfatterens tilladelse krænker du ikke ophavsretten. Der kan dog være et forlag som også skal sige god for idéen.

Men held og lykke med det. Lyder lækkert.. :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 09:38

Det kan jeg så ikke helt forstå - selvfølgelig hvis det er en speciel en fra Noma fx.. Men hvis det er hvordan man laver pasta med kødsovse, så er den da så almindelig at man ikke kan have copyright på den og ikke lade andre skrive den på nettet.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 09:41

KennM:
Det kan jeg så ikke helt forstå - selvfølgelig hvis det er en speciel en fra Noma fx.. Men hvis det er hvordan man laver pasta med kødsovse, så er den da så almindelig at man ikke kan have copyright på den og ikke lade andre skrive den på nettet.

De konkrete ord som kogebogsforfatteren har skrevet er dennes originale materiale, og dermed beskyttet af ophavsretten. Du kan derfor ikke kopiere direkte.

Selve idéen til retten pasta og kødsovs er der ingen ophavsret på, ligesom jeg heller ikke tror det er særlig nemt at vinde en sag om kopiering af selv en meget speciel opskriftsidé.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Rask Mølle
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 271
Fra  Team Annasminde Skrevet kl. 09:43

KennM:

Det er nemlig også min mening - Man kan da ikke have ophavsret på en bestemt ret, havde også tænkt mig at lave om på opskrifterne, men derfor er det stadig godt med god inspiration fra andre...

Jesper

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:45
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Skrevet kl. 09:46

MichaelValentin:

KennM:

De konkrete ord som kogebogsforfatteren har skrevet er dennes originale materiale, og dermed beskyttet af ophavsretten. Du kan derfor ikke kopiere direkte.

Selve idéen til retten pasta og kødsovs er der ingen ophavsret på, ligesom jeg heller ikke tror det er særlig nemt at vinde en sag om kopiering af selv en meget speciel opskriftsidé.

Hmm kan jeg stadig ikke forstå.. For i en ret som pasta med kødsovs, der skal man bruge bestemte ingridienser, som man ikke behøver lave om på.. Jeg er med på at man kan, men man behøver ikke!

Derfor tror jeg ikke at det er noget problem at tage en opskrift og bruge den på sin hjemmeside, forudsat at man selv skriver det og ikke laver copy-pasta (så i lige hvordan jeg kringlede den? :) )

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:41

Som det er blevet antydet her i tråden, er det afgørende at skelne mellem idé og udtryk. Familieadvokaten i linket beskriver ikke problemstillingen helt klart.

En madopskrift er et faglitterært værk, der som udgangspunkt er beskyttet efter ophavsretslovens § 1. Det er dog vigtigt at vide præcist hvad der er beskyttet.

En madopskrifts idé - dvs. valg af ingredienser og fremgangsmåde – kan ikke beskyttes ophavsretligt. En idé kan i stedet beskyttes af et patent, hvis kravene hertil, eksempelvis nyhedskravet, er opfyldt. Det vil altså sige, at det ikke krænker ophavsmandens rettigheder at producere en fuldstændig identisk opskrift og publicere den. Derimod ville det krænke ophavsretten helt eller delvist at kopiere ophavsmandens udtryk, dvs. sprog, opstilling eller sætningskonstruktion.

På trods af ovenstående vil jeg dog ikke anbefale at tage en kogebog, taste samtlige opskrifter ind og anvende egen typografi, rækkefølge og opsætning. Den fremgangsmåde vil kunne stride mod markedsføringsloven. Her vil det kunne spille en rolle, hvor avancerede opskrifter, der er tale om.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)