Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hosting 5000 - 200.000 brugere

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 22:18

Jeg er meget enig med Lundsby i at I skal kigge på cloud computing såfremt I leverer en service og det er alligevel er nyudvikling.

Lundsby:
Men hvis man vil benytte Cloud Computing, skal det tænkes ind i den måde softwaren udvikles på!

Dette er dog ikke altid sandt. Hvis man vælger Axure (MS) eller Google platform så skal man typisk. Hos amazon behøver man ikke tænke så meget. Jeg har selv været med på projekter der er deployet på Amazon EC2/S3 uden problemer (vi har anvendt Ruby on Rails).

Udfordringen ved at bruge cloud hosting er dog at det stiller lidt højere krav til udvikleren. Det er ikke længere nok bare at lægge nogle filer op via FTP. Omvendt skalerer det så meget bedre når man først har fået "deployment" processen op og køre.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:55

Hej Rasmus

Vil du ikke fortælle lidt mere om de projekter du har deployet på Amazon! Hvilket datastore brugte I? Var der er skalerbarhed i datalaget etc. ? Hvis det var Ruby brugte du så Heroku (Det ser fedt ud!)

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 23:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Hej Rasmus

Vil du ikke fortælle lidt mere om de projekter du har deployet på Amazon! Hvilket datastore brugte I? Var der er skalerbarhed i datalaget etc. ? Hvis det var Ruby brugte du så Heroku (Det ser fedt ud!)

Ja udfordringen ligger i datalaget. Vi valgte ikke at bruge Amazon datastore da det jo mest er en "name/value" ting og ikke en relationel database (rails bruger jo o/r mapning oven på en database, så vi havde behov for dette). Vi brugte en MySQL backend, men puttede det på et stort image hos Amazon.

Idéen var så at skulle vi udvide kapaciteten kunne vi lade den store server kører videre som db servere og så "bare" tilføje app/frontend servere.

Kom vi ud i også at skalere database serveren (ikke at vores kunde har haft behov for dette endnu), ville vi bruge den store db server som "write db" og så tilføje "read db" nodes (MySQL kan gøre dette for een). Det var i hvert fald strategien.

Jeg går og barsler lidt med et "pet" projekt, og til dette planlægger vi indtil videre at bruge Heroku. Det der har holdt mig tilbage er at al vores kode ligger i et subversion repository og Heroku vist kun spiller sammen med git (Github). Og det er lidt omstændigt at skulle flytte dette (når det nu funker fint i subversion :)). Men jo jeg hører også kun godt om Heroku og forventer som sagt at prøve det.

Til jer andre... sorry en detour... Men når man først begynder at nørde, så kører det pludseligt hurtigt Smile

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:43

(-: - Advarelse medmindre du er relativt nørdet vil nedenstående nok være lettere uforståeligt -- :-)

Ideen med at skalere med ekstra read-nodes tænkte jeg også på, men efter at jeg så nogle performance målinger i et fordrag, var det rimeligt klart at det var meget begrænset hvad man kan få ud af denne tilgang.
Specielt i Cloud Computing sammenhæng, hvor styrken ligger i antallet af servere og ikke kraften af en enkelt.

Det bedste bud(eneste korrekte), jeg har set på skalering af relationsdatabaser er inddeling i siloer. F.eks. hvis man har en bank, så lægger man konti fra 1-1000 på en database-server de tusind næste på den næste etc.
Foran har man så et state-less lag der gør at det er transparent hvor at konti befinder sig på forskellige servere.
Det er selvfølgeligt nødvendigt, at konti kan flyttes imellem de forskellige servere.

Heldigvis er CloudSprouts problemstilling, relativt velegnet til silo arkitekturen, fordi det er en multi-tenant arkitektur, er det oplagt at gruppere omkring tenants.

Hvis jeg idag skulle designe tjeneste der kan riskerere at få 200.000 brugere og hoste i skyen, så ville jeg helt gå efter en silo arkitektur.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 12:27

Jeg kan kun sige jeg er enig, desværre egnede den applikation vi lavede sig ikke til en silo arkitektur. Der er også et lille lag fra at det bliver skrevet i master db'en til at det kommer ud på "read" db'erne.

Men nu var den app vi lavede også kun til det danske marked, så vi regnede med at performance kunne følge med hvis vi kunne ekspandere med flere frontend/app servere.

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 19:02

Hej Lundsby,

Tak for dine altid gode svar :)

Jeg vil helt klart kigge efter nogle af de store drenge, det er essenielt at jeg har en leverandør som jeg følger kan løfte opgaven. Specielt længere henne i forløbet vil det være kritisk at have en udbyder som kan skalere lynhurtigt.

Jeg sætter mig til at kigge på Microsofts hostingløsning nu, så håber jeg det er til at finde information som beskriver deres service..

Kan du sige lidt mere omkring hvad der skal tænkes over hivs vi skal gå med Cloud Computing?

Yderligere var jeg tidligere i år til et arrangement med EMC, VMware og Cisco.. De er gået sammen om et nyt koncept omkring Cloud Computing, flere af dem sagde som du, at de tror at det ender ud med få rigtige kæmper som sidder på "hele" det marked vi i dag kender som hosting markedet. Husker ikke navnet på firmaet.. men har det din interesse kan jeg lige se nærmere i det præsentationsmateriale jeg fik.

Igen tak for svar!

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 19:35

Hej Aminoer,

Jeg vil lige have lov at takke jer alle for at dele jeres viden og erfaringer med mig. Det er fantastisk at have mulighed for at trække på så megen god info et sted! :)

Fortsat god dag.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)