Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Wordpress, ressourceforbrug og tabeller for skalérbarhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle!

Jeg sidder og roder med en række sites, der alle kører på Wordpress-platformen. Det ser jo ud til, at loadtider bliver vigtigere og vigtigere ud fra seo-hensyn, og sider, der loader hurtigt, er vel også en del af usability. Eller i hvert fald feelability.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at blive klogere på Wordpress' ressourceforbrug ift. antal samtidige brugere.

Findes der nogle tabeller?

Hvad er fx ramforbrug og cpz-forbrug for en standarindstallation for fx 10, 20, 50, 100 og 1000 samtidige brugere.

Nogle gode links?

På forhånd tak,

Fra København
Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 09:04

Jeg kender ikke til sådanne tabeller, og jeg er heller ikke sikker på at det ville give mening, med mindre du kører en default installation og det er næsten aldrig tilfældet.

Muligheden for at installere plugins af forskellig kvalitet gør at der er meget stor forskel på hvor hurtigt wordpress kører.

Jeg mener at man starter på 20 databaseopslag for en sidevisning og det er ikke ualmindeligt med 70-80 databaseopslag på en blog med mange plugins.

Jeg bruger selv W3 Total Cache til at optimere loadtid og ressourceforbrug, og det plugin kan jeg varmt anbefale. Derudover bruger jeg en opcode cache (Zend Server) og memcache.

Disse optimeringsteknikker er dog ikke en god undskyldning for at fylde sin blog med plugins. Alle plugins bør vurderes efter nice to have - need to have princippet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19

Hej Torben!

Tak for hurtig -- & kvalitets- -- feedback.

Jeg kan sagtens følge dig: Det bliver en rodet ligning, når mængden af plugins -- og graden af, hvor velskrevne de er -- spiller ind.

W3 Total Cache kan jeg desværre ikke få til at virke, fordi min host kører Safe mode = on.

Tungt indhold er lagt på Amazons CDN-service.

Ved du, om der findes nogle generelle tabeller for php-eksekvering og sql-eksekvering? Jeg kan vel ikke være den første, der prøver at beregne forskellige ressourceforbrugs peaks mhp. planlægge serverløsning (vps vs. dedikeret til eksempel). VPS overvejer jeg for at komme uden om safe mode = on.

Hvem har du valgt som host?

Mit mål er at komme ned på en stabil pageloadtime i omegnen af 1 til 2 sekunder med en WP-opsætning med ca. 12 plugins.

Det går nogenlunde for Bergholts opskrifter, men der mangler lidt på Modebevægelsen (som lettere paradoksalt ligger på kraftigere servere (Surftowns største erhvervsløsning)

Alt godt & tak igen for indspark!

Kasper

Fra København
Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 09:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kender ikke til nogen brugbare tabeller.

VPS eller dedikeret server er det eneste rigtige til en professionel blog.

Jeg har ikke noget dårligt at sige om Surftown, men til en professionel blog med masser af trafik bør du overveje at tage springet til VPS. Her skal du være opmærksom på at der er meget stor forskel på VPS løsninger.

Surftowns VPS er som så mange andre billige VPS løsninger baseret på Virtuozzo Parallels, der ikke er en 100% virtualiseret løsning.

På Virtuozzo platformen eksisterer en VPS som et jail på en server. Dette jail deler RAM og andre ressourcer med de andre VPS’ere på serveren. Det vil sige at der heller ikke er reserveret f.eks.512MB til en given VPS, men at man må bruge op til 512MB af en større pulje.

Denne løsning kræver at root brugen på den virtuelle server får visse begrænsninger, hvilket betyder at du heller ikke kan konfigurere serveren som du vil.

Hvis dit mål er at slippe af med safe_mode og få lidt mere frihed er Surftown VPS sikkert en god løsning.

Jeg er ikke klar over om du kan installere en opcode cache og memcache på Surftown VPS, men det er et must for en high performance blog.

Jeg bruger selv Armada Hosting hvor jeg har en VPS på VMware platformen. Der er dedikeret RAM og CPU kerne, så det er uden pis, og så er trafikken nærmest gratis. Prisen ligger langt over Surftown, men der er også tale om en helt anden løsning.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47

Fanstastisk info -- det forklarer også, hvorfor Surftown ikke kan eller vil oplyse mig om, hvilke ressourcer jeg er garanteret på mhz-fronten!

Når det er sagt, så har jeg faktisk været umådeligt tilfreds med deres håndtering af mit hobbywebhotel og mit pro-hotel. Og jeg er også ret glad for at køre i et managed miljø med hvad deraf følger af overvågning (hacking), backup  (som ikke er inkrementale snapshots), osv.

Men træerne vokser jo ikke ind i himlen, så jeg sidder og prøver at finde det optimale punkt på kvalitet vs. priskurven.

Hvis Amazon havde et edge i DK, så ville jeg hoppe på cloud'en med det samme! ;)

Alt godt & endnu engang tak,

Kasper

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:44

Hej Kasper

Hvis du vil op og have den helt vilde performance uden at smide en formue for din hostingløsning skal du ud og kigge på at få en http-accellerator foran, f.eks. Varnish

Men det kræver så alligevel en server til det, og så er du jo cirka lige vidt.

Dit site loader forøvrigt pænt ind på 1,8 sekund her hos mig lige nu, så det er da en acceptabel svartid i forhold til dine krav. Men nu er det jo heller ikke lige prime time pt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:47

Hej Anders!

1,8 sekund er fint. Det, jeg bare gerne vil sikre mig, er, at svartiden bli'r i det niveau +/- et sekund ved 20, 50 og 200 samtidige brugere.

Jeg har fået nogle cpu load-grafer fra Surftown, og de ser virkeligt fornuftige ud over 72 timer. Men det er jo altid rart at kende sine grænseværdier sådan nogenlunde.

Indtil videre må jeg så gå en anden vej, er jeg nået frem til, tungt indhold, som billeder, ryger på Amazons Cloudfront-netværk, og jeg gi'r mig om en uges tid i kast med at optimere template-filer, så de ikke foretager så vanvittingt mange sql-kald (fx for at få bloggens nav). Variabler er godt, men det kan også blive for meget.

Caching kigger jeg også på, men det lader til, at de mest effektive plugins til WP ikke kører (særligt godt) sammen med safe mode = on.

Tak for indspark til alle!

Kasper

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)