Jeg skal til at opstarte et lille firma som sælger varer over Internetter, jeg vil stadig have mit faste arbjede ved siden af. Har lige et par spørgsmål som jeg håber at der er nogle kloge mennesker som kan hjælpe med. Man skal selvfølgelig beskattes af firmaet overskud. Jeg har læst mig frem til at man vil få et antal indbetalingskort til at betale sin B-skat, som så skal betales til den 20 i hver måned. (Dog ikke i juni og descember). Spørgsmål 1: Hvis man nu har underskud en måned, skal dette underskud så ikke trækkes med over i næste regnskabsmåned for derefter forhåbentligt at blive udlignet ? Spørgsmål 2 : Skal man selv udfylder de her indbetalingkort udfra hvad ens regnskab siger at man har tjent måneden før ? Spørgsmål 3 : Hvis jeg nu den første måned er nød til at købe ekstra mange varer hjem, flere end jeg kommer til at sælge. Hvis vi nu tager et tænkt eksempel uden andrer poster: Jeg den først måned køber varer for 100.000 inkl. moms men kun sælger varer for 80.000 inkl moms, så vil jeg jo have et undeskud på 20.000 kr. Eller ? Har jo stadig 20.000 kr på lager ? Spørgsmål 3 : Kommer til at sende alle mine varer med post.dk. Alt porto er jo som bekendt moms fri. Min kunde vil så betale en samlet pris for varen på fx 200 kr. Her udgør portoen 50 kr. Det vil sige at jeg skal betale salgmoms på 30 kr. Men når jeg nu skal postere kundes faktura i mit regnsskab skal denne faktura så ikke opdeles i 2 posteringer. Altså en for varens pris inkl. moms og en for portoen. kan jo ikke blande disse beløb sammen ? Håber meget på jeres hjælp. Med venlig hilsen Christian |
De B-skatter du betaler er bare foreløbige acontoskatter baseret på en forventning af hvad dit overskud vil være for hele året. Dvs. har du underskud en måned bliver det totale overskud og dermed den samlede skat bare det mindre.
Du skal ikke selv udfylde indbetalingskortene. Du forskudsregistrerer dit forventede overskud og ud fra det for du så girokort fra skat. Gør du ingenting kan du lave en frivillig indbetaling ved årets udgang samt til dels inden 30/6 året efter. Gør du heller ikke det bliver hele din skat af overskuddet tillige med anden evt. restsskat opkrævet i 3 rater i efteråret næste år pålagt et procenttillæg.
Vedr. bogføringen: Jo det lyder rigtigt