Jeg har nogle varepartier, som jeg skal have solgt. Jeg mødes med køberen i aften (efter normal banklukketid), og vi får lavet en handel. jeg modtager en check fra ham på salgsbeløbet. (Beløbet kender ingen af os før vi får afsluttet handlen - ellers kunne han jo bare få en banknoteret check).
Han drager afsted med varerne. Jeg går selvfølgelig udfra at han er en ærlig mand som kun betaler med en check som der er dækning for. MEN....... har I en god ide til, hvordan jeg på en eller anden måde kan have lidt styring med det?
Jeg har kontaktet min bank, og det er ikke muligt at få bekræftet dækningen på en check, når det er efter lukketid, da det ikke er alle banker der har aftenåbnet osv.
Det er vist mere eller mindre umuligt at styre. Min anbefaling vil være, at have en firmapolitik der siger, at I ikke modtager checks på f.eks. over 5000 kr. På den måde er der større chance for at der er dækning på kundens konto, og hvis I er blevet snydt, er det et overkommeligt beløb at miste.
Jeg ved ikke hvor store beløb det drejer sig om, men det er da ingen skam at forlange kontanter, hvis det er mindre varepartier.
Beløbsmæssigt kan det være alt mellem 5 - 50.000 kr.
Det med at få kunden tjekket - eller komme tilbage i morgen i åbningstiden er ikke sådan bare lige.... Det er et parti fra en lukket forretning - personen kommer fra den anden ende af landet osv. Og egentlig har jeg ikke nok oplysninger på ham til at få lavet en vurdering. (Det kunne jeg selvfølgelig få).
Så der er nok ikke meget andet at gøre end kontanter.... selvom jeg nok er af den generation :-), som helst vil tro på det bedste og ikke på forhånd mistro ved at ringe og bede ham tage kontanter med i stedetfor check.... men det siver jo selvfølgelig til mig selv hvis..... :-)