Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vurdering af idé til produkt - holdbarhedssystem - teknisk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 104
Fra  Krudtborgen - Fyrværkeri i Odense Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg synes, at jeg er kommet frem til en fantastisk idé til et produkt. Dog er jeg i tvivl, om hvorvidt det kan lade sig gøre - og hvor svært det i såfald vil være. Men jeg vil også gerne have respons på idéerne som helhed. Jeg vil sætte stor pris på dem, som vil give sig tid til at læse (og helst også komme med et svar på Smile ) mit indlæg.

Det drejer sig om to former for "holdbarhedssystem" til køkkenet, som jeg vil beskrive nærmere:

1. Holdbarhedssystem - lager i køkknet generelt.

En lille touch screen på fx. 20 cm i længden * 15 cm i højden som kan hænges direkte på køleskabet/fryseren ved hjælp af magnemeter eller hænges på en væg, et skab eller lignende.

Det som dette system skulle kunne, er at minde en om hvad man har på liggende af føde- og drikkevare på lager. Det smarte ved systemet vil være, at det giver en besked, når noget på ens køkkenlager er ved at være for gammelt - så man ikke glemmer noget, som man har købt for langtid siden. Og man derfor bliver nød til at smide det ud, fordi man har glemt holdbarhedsdatoen.

I starten havde jeg tænkt på, at man skulle kunne skanne nyindkøbte varere ind i systemet ved hjælp af stregkoden - men eftersom stregkoden ikke fortæller noget om holdbarhedsdatoen, tænker jeg at dette ikker en mulighed. Derfor tænkte jeg, om det er muligt, at kunne skanne selve holdbarhedsdatoen ind - altså hvor man finder holdbarhedsdatoen på den nyindkøbte vare, for derefter at skanne den nyindkøbte vare ind i systemet ved hjælp af holdbarhedsdatoen - men er det muligt at lave noget som kan aflæse selve holdbarhedsdatoen på et produkt på den måde?

2. Holdbarhedssystem - Nyåbnet føde- og drikkevare (oftest køleskabet)

Ligeså vel som nr. 1, er udformningen det samme - en lille touch screen som kan hænges direkte på køleskab eller hænges på en væg eller et skab.

Dog drejer dette system sig om, at minde en om hvilket nyåbnet føde- og drikkevare som snart ikke kan holde sig længere.

Dette system er mere enkelt end nr. 1, eftersom jeg tænker, at der på skærmen er billeder af alle de produkter man har i køleskabet (samt fransbrød, kage og lignende). Så når man åbner (eller fx. har bagt et brød) en mælk, så trykker man på ikonet af mælken på skærmen - hvilket så vil fortælle systemet er mælen nu er åbnet. Så burde systemet have indprogrammeret alle produkters efter-åbning-holdbarheds datoer. Dvs. at systemet ved at en nyåben mælk kan holde sig i 3-4 dage i køleskab. Så når man har trykket én gang på mælke-ikonet og dermed fortalt, at en mælk er åben - så vil ikonet lyse grønt (god) de næste 0-2 dage - hvor efter det på 3. og 4. dag vil lyse gult (vær opmærksom) - og efter 5. dag vil ikonet lyse rødt (formenligt for gammelt). Anden gang man trykker på ikonet, fortæller man systemet at fx. mælken er drukket/smidt ud og derfor ikke bør lyse op mere.

______________
Jeg håber, at det er til at forstå - ellers vil jeg gerne prøve en gang til! Smile

Mvh.

Sebastian Kania

Krudtborgen sælger fyrværkeri i Odense.

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Sebastian :) jeg synes ikke at det er en god ide. Det tager for lang tid a skulle scanne samtlige varer man har købt efter at have været på mega stor-køb i Bilka i fire timer med to skrigende sultne unger som bare vil have mad NU!! ;). Det med holdbarheden på mælken eller andre produkter, vurderer et tal på indpakningen altså ikke altid korrekt og dermed ville det måske ende med at meget mad blev smidt ud istedet for hvis man skal have en maskine til at fortælle sig om mælken er for gammel efter den har været åben i fem dage når den måske kan holde sig i syv dage. "MINDST" holdbar betyder altså at produktet kan sagtens holde sig efter den dato. Sidste "ANVENDELSESDATO" er den man skal regne med men det står sjældent angivet på andet end kødvarer. Så jeg ville ikke købe dit produkt, men måske det ville sælge godt i Japan og Kina, jeg mener, de er mere teknik-fikserede end den danske husmor ;)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er slet ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre. Men på den anden side er jeg også typen der skal have bevist at ting ikke kan lade sig gøre. Jeg tager ikke bare andres ord for gode varer :o)

Men ideen som helheld er meget sjov, det er bare ikke noget jeg selv ville bruge. Der er alt for meget manuelt arbejde. Hvis jeg skal scanne mine varer ind, taste holdbarhedsdato, taste når jeg åbner noget osv. Så stort besvær har jeg heller ikke med at overskue mit køleskab, at det ville kunne svare sig. Og så ville jeg alligevel aldrig få det gjort.

Men for at lege lidt videre med ideen, så kunne det måske være en overvejelse at inddrage supermarkederne. I hvert fald Super Best er begyndt at levere dagligvarer bestilt via internettet. Hvis man på én eller anden måde kunne få dem til at scanne alle informationerne ind, og de så via netforbindelse røg til skærmen, ville det for mig være lettere at have med at gøre. Jeg ville nok stadig ikke bruge penge på det, men sandsynligheden ville værre større.

Jeg går ud fra at der kommer flere der kommer til at levere udbringning fremover, så det bliver et marked hvor man på et tidspunkt skal kunne tilbyde noget de andre ikke har. Og her kunne sådan et system være en mulighed.Ikke at jeg tror det bliver let, men det var nok den vej jeg ville tænke, hvis jeg skulle i gang med sådan et system.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Men for at lege lidt videre med ideen, så kunne det måske være en overvejelse at inddrage supermarkederne. I hvert fald Super Best er begyndt at levere dagligvarer bestilt via internettet. Hvis man på én eller anden måde kunne få dem til at scanne alle informationerne ind, og de så via netforbindelse røg til skærmen, ville det for mig være lettere at have med at gøre. Jeg ville nok stadig ikke bruge penge på det, men sandsynligheden ville værre større.

Nu svarer jeg lige på mit eget indlæg, for nu bliver jeg helt grebet af ideen :o)

Hvis man fik eks. Super Best med, kunne det jo være at man også kunne bestille varer via dette system. Så kunne det evt. kobles sammen på en måde, så der er en form for abonnement. Forstået på den måde, at du vælger hvilket supermarked din skærm skal være koblet op til. På den måde sikrer de sig måske at kunderne køber flere varer hos dem, og så bliver det måske mere interessant for dem at gå ind i sådan et projekt.

Nå det var bare en eftertanke Big Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Nu svarer jeg lige på mit eget indlæg, for nu bliver jeg helt grebet af ideen :o)

Hvis man fik eks. Super Best med, kunne det jo være at man også kunne bestille varer via dette system. Så kunne det evt. kobles sammen på en måde, så der er en form for abonnement. Forstået på den måde, at du vælger hvilket supermarked din skærm skal være koblet op til. På den måde sikrer de sig måske at kunderne køber flere varer hos dem, og så bliver det måske mere interessant for dem at gå ind i sådan et projekt.

Nå det var bare en eftertanke Big Smile

Og hvis jeg så handler i SuperBrugsen fordi de har et godt tilbud, så fungerer systemet ikke Sad

Desværre tror ikke det vil komme til at fungerer på denne måde - det bliver for arbejdskrævende - så stort er mit køleskab heller ikke.

Skulle du afsætte et sådan system, skulle det måske være til industrikøkkener og restauranter, hvor der er mange flere produkter og størrer mængder at holde øje med. Skype-Wink

Venlig hilsen

Per Thomsen

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Det synes jeg så er en hel fantastisk ide med abonnementsystemet! :)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Louise:
Det synes jeg så er en hel fantastisk ide med abonnementsystemet! :)

Der kan du se, det er allerede en kommende succes Big Smile

Der skal nok lige laves nogle småjusteringer, men så skulle den også være sikker. Så slipper vi også for køen i supermarkedet lørdag eftermiddag, og kan bruge mere tid med familien.

Så Sebastian: Den skulle være lige til at gå til. Jeg håber du tjener en formue Wink

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sebastian

Jeg syntes at din ide er super - men det er afprøvet før og uden den store sucess.

Dit og de tidligere systemer overser en, efter min opfattelse vigtig detalje nemlig at værdien kontra det ekstra arbejde der er forbundet for en forbruger i at skulle registrere sine varer og ikke mindst huske det (også når den mindste purk tager hul på en ny mælk), er minimal. Konsekvensen er jo at man ikke har mere mælk eller leverpostej  og tja så finder man bare på noget andet eller

Der er systemer der arbejder med RF tags der automatisk registere hvad du har i dit køleskab, men som bekendt er RF-Tags stadigvæk ikke en realitet på dagligvarer og selv de systemer kan ikke se hvornår du åbner din mælk.  Disse systemer kommer dog også med forslag til hvad du kan lave med dine råvarer udfra hvad du har i dit køleskab, der var endda et system der sendte indkøbslister til din iphone men selv de systemer kunne ikke give nok værdi til at nogen ville anvende penge på det.

Vi har i fødevarebranchen masser af systemer til at registere holdbarhedsdatoer m.v. da vi har et ansvar overfor forbrugerne og pligt til at bla. at kunne spore og dokumentere vores produkters holdbarhed, så her er værdien meget stor i forhold til ikke at gøre det.

Jeg syntes du skal prøvet at lave en prototype og afprøve det på dig selv, dine venner og familie for at se om det holder i længden.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der har kørt forsøg omkring dette blandt andet fra Electrolux, og der er derfor ikke noget nyt i ideen.

Man venter på at udbredelsen af rfid-chips vil være i de fleste varer, så alt dette med registrering foregår fuldautomatisk.

En rfid-chip er en lille sender som kan bære på data om indhold og holdbarhed, de sidder allerede i dag i flere produkter, som på den måde er tyverisikrede i butikkerne.

Det vil ikke kunne svare sig, at sætte dit system i produktion, da systemet med rfid-chips er lige om hjørnet.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Hej Sebastian

Jeg syntes at din ide er super - men det er afprøvet før og uden den store sucess.

........

De bedste kaffe hilsner
Søren

Nå Kaffe var hurtigere,

 

men kig evt. på beskrivelsen af RFID her http://da.wikipedia.org/wiki/RFID

 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)