Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formular vil ikke skrive æ, ø og å

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået rettet en bestillings-formular til, så den kunne fungere i Joomla!

Men i emailen, der bliver sendt med ordren kan den ikke skrive æ, ø og å.

f.eks. blive "ansætte" til : ansætte

Nogen, der har en idé til hvordan dette kan være? Og evt. vil hjælpe?

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke styr på indkodningen. Din formular submitter UTF-8 som du sender ud som ISO8859-1 - eller noget deromkring.

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob har ret. Du skal f.eks, have fat i PHP funktionen iconv for at konvertere din email body-text før den sendes ud (men der er flere måder det kan gøres på i PHP)

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par uddybende spørgsmål: Jeg antager at din formular sender teksten som HTML med UTF8 som charset? (det ville være standard i Joomla). Hvis det er rigtigt, kan det tænkes at du kun ser problemet hvis du bruger det gamle l*rte-email program Outlook Express mens det vises korrekt i f.eks. Mozilla Thunderbird?

Jeg mener at kunne huske at OE ikke selv kan finde ud af at auto-skifte visningen af encodningen men at man skal vælge dette selv. Og på danske OE installationer står default encodningen typisk til "Western ISO-8859" (eller sådan noget). Jeg løste dette problem ved at sætte charset til "iso-8859-1" og så benytte ovennævnte iconv-funktion til at konvertere fra UTF8 til iso-8859-1.

Hvis det ikke er tilfældet kan det være at din formular sætter HTML charset til "iso-8859-1" men glemmer at konvertere selve body-teksten, som i Joomla vil være i UTF8.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha. Det var nogle tekniske svar, som desværre overstiger min fatteevne.

Mailen modtages i Outlook.

Er det i php.-filen, der skal rettes/tilføjes noget for at for den til at håndtere æ, ø eller å?
Eller har jeg intet forstået?

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan jo ikke sige præcist hvad der skal rettes, da jeg jo bare gætter på hvad problemet er. Men hvis ellers jeg gætter rigtigt så er det ganske rigtigt i PHP-filen som afsender emails fra din Joomla-server der skal rettes.

Er "Outlook" den "rigtige" fra MS Office eller er det den gratis der følger med Windows XP og tidligere?

Hvordan har du fået lavet formularen?

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Elmholdt:

Jeg kan jo ikke sige præcist hvad der skal rettes, da jeg jo bare gætter på hvad problemet er. Men hvis ellers jeg gætter rigtigt så er det ganske rigtigt i PHP-filen som afsender emails fra din Joomla-server der skal rettes.

Er "Outlook" den "rigtige" fra MS Office eller er det den gratis der følger med Windows XP og tidligere?

Hvordan har du fået lavet formularen?

Det er Outlook fra Office.
Formularen er "nappet" fra en gammel side, der kørte html og tilrettet Joomla!

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

OK. Du er velkomment lil at sende formularen til mig, så kan det være at jeg kan se hvad der er galt. Det koster kun gratis, til gengæld garanterer jeg ikke noget :-)

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Elmholdt:

OK. Du er velkomment lil at sende formularen til mig, så kan det være at jeg kan se hvad der er galt. Det koster kun gratis, til gengæld garanterer jeg ikke noget :-)

Ægte Amino-ånd Yes Igen glæder jeg mig over dette fremragende forum. Har sendt dig en PM.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft rigtig meget bøvl på et projekt jeg har overtaget fra nogle andre, for ikke så længe siden med det samme æøå problem. Et ASP classic projekt.

Jeg troede det var nok at sætte META UTF-8 ind i headeren. Men det var det ikke. Jeg fandt frem til at nogle af mine include filer ikke havde encoding UTF-8 - men forskellig encoding.

Så selv om alle filer i mit projekt - minus én lille include fil, var UTF-8, så ville mine forms ikke finde sig i æøå.

Hvis I lover ikke at sige det til nogen - så tog det mig en krig at forstå det :-)

Og "sjovt" nok - efter jeg selv har haft disse problemer, har jeg langt mærke til at rigtig mange på nettet har ÆØÅ problemer.

:-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)