Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dating koncept - nogle ideer til hvad sitet skal udvikles i?

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Der findes også Skoda'er og Porscher blandt programmører.

Jeg tror, at jeg foretrækker Škodaen.

Škodaen er praktisk anlagt og endda blevet kåret til årets bil både 1997 og 2001 af de danske motorjournalister.

Porscher kommer kun til sin fulde ret i udlandet eller ved lovbrud i Danmark.

Lundsby:
Tidligere har det kostet en masse licens kroner, at vælge .Net vejen, men ved at tilmelde sig MS' BizSpark, så få man en masse software gratis :-)

Men hvor længe ...

Og hvor meget skal man så senere hen betale?

Det vil jo være surt, hvis man får et velfungerende datingsted op at stå, og så er der ikke råd til at betale for softwarelicenser til at holde det kørende.

Jeg ved godt, at vi selv benytter "det første fix er gratis"-metoden, men hvis man ikke har behov for mere, så kan man blive ved med at være gratist hos os. Men hos os har du muligheden for selv at hente, installere og benytte uden licensomkostninger.

Og at skifte fra en teknologi er ofte så dyrt, at det ikke kan betale sig på den korte bane, selvom man kan spare på den lange.

Men hvis man starter med at benytte teknologier, som er godt understøttet på Open Source-platforme, så er du også i fremtiden sikret, at du ikke skal betale licensomkostninger til din infrastruktur.

Sådan kan du komme igang

Nu kender jeg ikke så til markedet for Open Source-løsninger til datingsteder, men søgte da lige lidt og fandt osDate og Elgg, hvor der begge steder er et aktivt fællesskab og oversat til dansk. Fordelen ved at benytte en eksisterende og aktivt Open Source-løsning er, at der findes mange dele i forvejen, så man kan komme hurtigt igang - og der findes ofte også mange udvidelser, som en PHP-udvikler let kan tilpasse.

Der kan også startes fra bar bund. En god PHP-udvikler kan på kort tid få noget funktionelt op, så I har en prototype, hvor I kan samarbejde om at få tilføjet netop de funktionaliteter, som den første udgave skal have. Sørg for at holde det enkelt, men funktionelt i starten - og gør det nemt for brugerne at komme med kritik og forslag, så I ikke kommer til at udvikle noget, som I tror brugerne ønsker, hvis de reelt ønsker noget helt andet - men sørg dog også for at I har noget unikt (på det marked i bevæger jer - geografisk og/eller emnemæssigt).

Så jeg vil anbefale at indgå et langvarigt samarbejde med en PHP-udvikler, som vil gå helhjrtet ind i projektet - eventuelt ved at gå ned i pris for den initielle udvikling og tilpasning mod måske at få nogle procenter eller højere pris senere (hvis dette var årsagen til det meget billige tilbud, du allerede har fået, så er tilbudet forståeligt). Ud over det professionelle, så skal kemien også passe sammen.

Om det skal kodes helt fra bunden eller der skal tages udgangspunkt i et af ovenstående Open Source-løsninger, må I finde ud af i samarbejde. Men tag et godt kig - måske også på andre (søg på open source dating script) - og finde ud af hvad du ønsker - og hvad der let lader sig implementere i den første udgave.

Det er også lettere at få tilbud på en prototype, hvis man har udarbejdet en specificeret kravspecifikation med henvisning til eksempler. Hvis de giver et tilbud uden at spørge ind til dele af kravspecifikationen, så vælg andre. Selvom det er en kravspecifikation, så skal I have en dialog omkring delene, da I ikke helt taler samme sprog. Så der skal tegnes og forklares for hinanden før man er kommet frem til, hvordan prototypen skal være.

Derfor er et tæt samarbejde vigtigt. Så tag et møde med de enkelte kandidater, når du har modtaget deres tilbud - da det er vigtigt at I forstår hinanden og kan arbejde sammen.

Et godt datingsted er ikke et statisk sted, men et hvor der hele tiden kommer små forbedringer efter brugernes ønsker, så de opfatter det som deres datingsted - og ikke blot endnu et datingsted.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2186
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne side beachlifeworld er lavet i drupal og har kostet mig ca 15000 kr 

Mine hjemmesider: Tryk på tøj -  Tryk på t-shirts

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Andreasen:

Nu vi er i gang med den fine snak om alt andet end emnet, så vil jeg lige høre dig Jonas, om der findes noget tilsvarende LINQ i PHP? :-)

Det gør der - se valgmulighederne her.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Agerskov/SALDI:

Men hvor længe ...

Og hvor meget skal man så senere hen betale?

Det vil jo være surt, hvis man får et velfungerende datingsted op at stå, og så er der ikke råd til at betale for softwarelicenser til at holde det kørende.

BizSpark programmet løber i 3 år, eller til man omsætter for over en million dollars. Gamblet er selvfølgeligt at man skal være istand til at bygge en virksomhed, der er så succesfuld at man efterfølgende har råd til at betale for licenserne. Det er en superfed deal, hvor man for adgang til noget software, der ellers kun er de "rige" virksomheder forundt, og så har man 3 år, til at blive en af dem :-)

 

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Bentzen:

Mark Andreasen:

Nu vi er i gang med den fine snak om alt andet end emnet, så vil jeg lige høre dig Jonas, om der findes noget tilsvarende LINQ i PHP? :-)

Det gør der - se valgmulighederne her.

Det er måske lidt en tilsnigelse, at kalde PHPLinq for tilsvarende til Linq, det misser, jo den helt centrale pointe med Language INtegrated Query, nemligt at det er stærkttypet, så man kan verficerer sin kode på kompileringstidspunktet, istedet for at vente på at det brager ned runtime, i værste fald i produktion!

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
BizSpark programmet løber i 3 år, eller til man omsætter for over en million dollars. Gamblet er selvfølgeligt at man skal være istand til at bygge en virksomhed, der er så succesfuld at man efterfølgende har råd til at betale for licenserne.

Man bør bruge den tid til også at evaluerer anden teknologi, hvor man netop ikke bliver låst fast på sådanne licensudgifter. Så man i stedet for at skulle tjene ekstra til at betale licenserne, kan benytte forskellen på ekstra bonus til medarbejderne, bedre service til kunderne eller investering i bedre hardware.

Hvis man blot benytter den til at evaluere Microsoft-teknologier, uden dette egentlig var fastsat på forhånd, så beder man selv om at begrænse sine muligheder for potentielle besparelser på licensomkostninger.

Husk at omkostninger til licenser også er den arbejdstid, som bruges på at forhandle, undersøge og overvåge licenser samt eventuelle kontrol fra BSA eller de enkelte softwareproducenter eller -leverandører.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er fis og ballade hvad agerskov siger

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt se, hvilke licenser det er, han skal betale for på en .NET løsning? .NET frameworket er i sig selv gratis.

Og hosting hos eksempelvis UnoEuro er efterhånden ligeså langt nede som mange PHP hosting firmaer - også med MSSQL database.

Kan godt være, at det er mig der har overset nogle licenser, der skal betales for inden? :-)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Agerskov/SALDI:
Man bør bruge den tid til også at evaluerer anden teknologi, hvor man netop ikke bliver låst fast på sådanne licensudgifter. Så man i stedet for at skulle tjene ekstra til at betale licenserne, kan benytte forskellen på ekstra bonus til medarbejderne, bedre service til kunderne eller investering i bedre hardware.

Hvis du kigger på en typisk professionel udviklingsafdeling, i den så vil du se at selvom licenser koster penge, så er det en relativt lille del af budgettet. Faktisk så lille, at man nærmest udelukkende kan kigge på produktiviteten af de værktøjer, man bruger. En typisk dansk udvikler med bare lidt erfaring og en uddannelse koster cirka. en 500.000 kr om året, så hvis man kan fordoble hans produktivitet må det gerne koste en del i software licenser :-)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Andreasen:

Jeg kan ikke helt se, hvilke licenser det er, han skal betale for på en .NET løsning? .NET frameworket er i sig selv gratis.

Og hosting hos eksempelvis UnoEuro er efterhånden ligeså langt nede som mange PHP hosting firmaer - også med MSSQL database.

Kan godt være, at det er mig der har overset nogle licenser, der skal betales for inden? :-)

Den dyre licens er Visual Studio, men hvis du får udviklet externt så er det jo ikke dit problem. Det der senere kan koste er hvis du vælger, at havde en server, så skal der betales for en windows og en SQL Server (som ikke er billig).
Sådan som vi selv har tænkt os, at gøre er at flytte over Azure, der er Microsoft's Cloud Computing platform. Her får man 1 Gb SQL Server for 10 $ pr. måned. Men det er faktisk ikke en server, det er i virkeligheden 3, der kører på 3 forskellige maskiner, og hvis der er noget galt med hastighed, hardware så skiftes der automatisk til en af de andre, fantatisk! 10 $ er ugefær en 50'er.

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)