Jeg synes, at det er en fremragende idé og har forslået det flere gange til nogle, der arbejder inden for "branchen". Det kan da godt være, at arbejdsløse ikke har så mange penge nu og her, men de skal jo stadig købe varer. Og på et tidspunkt kommer de jo til penge igen, så jeg er sikker på, at der godt kan hentes en forretning på det, hvis man kan tiltrække nok brugere.
Nu vil jeg så gå lidt mod strømmen. Syntes nemlig ikke det er alletiders ide.
Hvad skal de ledige snakke om?
Som ledig bliver man bombaderet med pligter, møder, jobkurser, formularer osv., osv. De fleste a-kasser og fagforeninger har jobklubber og andre aktiviteter for ledige. Måske de ikke har et forum, men mulighedden for at møde ligestillet er konstant til stede. Så jeg tror ikke behovet er så stort, for at snakke om arbnejdsløshed i et forum.
Til gengæld tror jeg et forum hvor mentor og folk med behov for en vejledere ville være en ide. Uanset om der er snak om arbejdsløse, folk der ønsker en bestemt uddannelse, iværksættere og andet godtfolk.
Systemet taler til ledige, men derfor kan ledige alligevel godt have brug for at tale med hinanden i et bredt og uforpligtende forum, hvor man kan give hinanden gode råd og samtidig få brokket af.
Hvis nu du starter et forum for arbejdsløse, tror jeg du skal være opmærksom på følgende:
1. Annonymitet for den enkelte. Flertallet er ikke glad for den situartion de er havnet i og der er stadig en vis tabu, ved at være arbejdsløs.
2. Vær forberedt på meget negativitet i sådan et forum. Mange vil nok bruge det som en skraldespand for egne fustrationer. (En moderatore får sikkert sit at se til, for at holde tonen).
3. Måske også en opdeling fagligt, da situartionen arbejdsløs ikke altid er den stærkeste faktor til at binde folk sammen.