Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bestyrelse - hvornår skal man have en?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg ved desværre ikke, om det er postet det rigtige sted, men jeg tager chancen.

Jeg vil gerne høre: Hvornår skal man have en bestyrelse? er det et must at have, eller er det noget en virksomhed selv bestemmer? Måske der var en der kunne gøre noget mod min ekstreme uvidenhed på området?

Ville glæde mig at høre fra dig :-)

De bedste hilsener,

Iryna

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Iryna

Der er krav om en bestyrelse i et aktieselskab men i et anpartsselskab er det frivilligt.

Men uanset hvad er der så vidt jeg husker krav om at medarbejderne kan få en plads i bestyrelsen hvis virksomheden har over 35 medarbejdere, så der er et lille krumspring der.

Om det er noget du skal have i din virksomhed er helt op til dig selv, personligt er jeg meget glad for min bestyrelse med et par eksterne og tunge erhvervsfolk jeg kan bruge som sparringspartnere i de mere strategiske spørgsmål.

Så set fra min vinkel af, kan de penge det nu koster at drive en bestyrelse være givet ganske godt ud.

Du kan læse lidt mere om en bestyrelse her : http://www.startvaekst.dk/bestyrelse/0/4

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Hej Iryna

Der er krav om en bestyrelse i et aktieselskab men i et anpartsselskab er det frivilligt.

Men uanset hvad er der så vidt jeg husker krav om at medarbejderne kan få en plads i bestyrelsen hvis virksomheden har over 35 medarbejdere, så der er et lille krumspring der.

Om det er noget du skal have i din virksomhed er helt op til dig selv, personligt er jeg meget glad for min bestyrelse med et par eksterne og tunge erhvervsfolk jeg kan bruge som sparringspartnere i de mere strategiske spørgsmål.

Så set fra min vinkel af, kan de penge det nu koster at drive en bestyrelse være givet ganske godt ud.

Du kan læse lidt mere om en bestyrelse her : http://www.startvaekst.dk/bestyrelse/0/4

 

Hej Anders,

jeg takker for det gode svar og vil læse lidt mere på startvækst.

God påskemandag!

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hej Iryna.

Jeg er selv professionel bestyrelsesmedlem, men har i forbindelse med forskellige opgaver indenfor virksomhedsudvikling, også rådgivet en række virksomheder omkring oprettelse af bestyrelser.

Ud over de lovmæssige bestemmelser, som du kan finde på Startvækst og Erhvervs & Selskabstyrelsen (eogs.dk), så vil jeg altid anbefale en virksomhed at oprette en bestyrelse eller et advisory board.

Et advisory board er, som navnet siger, en rådgivende gruppe, som dog ikke har nogen bestemmelsesret i virksomheden (Læs: Advisory board'et kan/skal ikke stemme om noget, og kan ikke tage beslutninger/ansvar for virksomheden)

Hvornår man så skal oprette en bestyrelse eller advisory board, er afhængig af den enkelte virksomhed;

  • Det er min opfattelse at enhver iværksættervirksomhed (uanset om man er én eller flere personer), bør have erfarende rådgivere tilknyttet.
  • Når den første medarbejder er på plads, bør der oprettes en bestyrelse eller advisory board, således at ejeren/direktionen har én eller flere faste sparringspartnere.

Efter mange udviklingsforløb med iværksættere og nystiftede virksomheder, er det desværre min opfattelse, at mange iværksættere/virksomheder dør/går i stå pga. manglende sparring/rådgivning/opfølgning og ikke mindst desciplin.

Som iværksætter/nystiftet virksomhed, kan man ikke vide alt, og man kan ej heller være god til det hele. Derfor er det vigtigt at være fuldstændig ærlig overfor sig selv, således at ens rådgivere kan have de kompetencer, som man ikke selv har.

Du er velkommen til at skrive til mig på tm@virksomhedsguide.net, hvis jeg kan hjælpe med yderligere.

Se mere info på www.virksomhedsguide.net

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)