|
Vi er ved at skulle opdatere vores "Business Agreement" med nogle af vores kinesiske underleverandører. I den forbindelse er jeg løbet ind i 2 punkter jeg ikke rigtig kan få besvaret. 1. Har på et tidspunkt hørt, at man kan lave ligeså mange kontrakter/aftaler med kinesiske virksomheder som man har lyst til, men at de alligevel ikke har den store juridiske betydning pga. den måde kinesisk lov er skruet sammen. Er dette korrekt? 2. På nuværende tidspunkt står der i vores aftaler, at en evt. retsag skal føres i kina hos "The Trade Arbitration Commission of the China council for the promotion of International Trade, Beijing for arbitration accordance with its Provisional Rules of Procedure." Stiller det os ikke umiddelbart ret dårligt? - sted og ikke mindst lovvalg taget i betragtning? Umiddelbart var det vel bedre for os, hvis en sag kunne blive ført i Danmark. Men kan vi overhovedet skrive os ud af dette, og i så fald hvor skulle den føres og udfra hvilke love? .. Det er dog nok også et godt spørgsmål om en kinesisk leverandør overhovedet ville gå med til dette. På forhånd tak! - håber ikke det er for langhåret. |
Hej !
Jeg har handlet elektronik med Kina igennem de sidste 10 år, og her er der én ting som gælder "Money talks". Jeg har mange gode kinesiske venner og forretningsforbindelser, og en gang imellem har det gået hårdt for sig, men aldrig noget vi ikke har kunnet forhandle os ud af.
Uden at jeg skal rådgive jer omkring det juridiske, så er det mine erfagringer :
1.) Glem en retsag i Kina, den vil være "kryptisk" set med danske øjne, og den vil også være dyr. Selv hvis det usandsynelige skulle ske at I fik medhold, så vil en opfølgning af sagen være meget besværlig og kostbar.
2.) Det vil være langt nemmere at få en dansk retsag kørt igennem, men det er slet ikke sikkert at I vil kunne bruge sagen til noget.
Er det først kørt så skævt at der skal en retsdag til, så glem alt om at vride en krone ud af kineserne, og det er sagt i en god mening.
Jeg holder meget af at gøre forretninger med Kineser, og jeg har altid haft en godt forhold til dem, og i visse situationer betaler diplomatiet sig i sidste ende.
Venligst,
Lars
Bliv gratis medlem