Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Browser optimering - webudvikling

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen :-)

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan i håndterer emnet browseroptimering...

Jeg startede med at lave hjemmesider i notepad med html og css omkring nytår 2002. Siden 2006-7 stykker har mit fokus været andetsteds - så jeg mangler en fornemmelse af den nuværende situation i web-land - så at sige. Dengang var det primære mål at det skulle se korrekt ud i IE6 - og sekundært firefox eller mozilla's ældre browser.

Efter at jeg er vendt tilbage til layoutdelen af webudviklingen er jeg blevet meget overrasket over hvor nemt det er blevet at optimere til websites- firefox, chrome og safari er jo fuldstændigt enige om hvordan tingene skal vises- og langt hen af vejen er IE8 også. Så længe man holder sig til xhtml 1.1 og almindelig css i hvert fald ;-)

Jeg antager, at IE6 betragtes er en døende browser - den findes kun på ikke up-to-date windows XP og ældre maskiner. Med WinXP SP3 følger IE7 med, så vidt jeg husker. IE6's markedsandel begrænser sig altså til "håbløse" it-brugere og større selvskaber som ikke opgraderer endnu af andre årsager.

Nok snakken-udenom for i dag. Mit spørgsmål/debatoplæg går på jeres browseroptimerings-setup.

Jeg ville tjekke i følgende browsere når jeg laver et layout:

• IE8 - både normal og kompatibilitetsvisning (jeg antager at den går i IE6-mode med kompatibilitetsfunktionen - det vil jeg gerne have bekræftet! ;-))
  • Safari eller Google Chrome (De er, så vidt jeg ved, begge baseret på WebKit, så det bør kun være nødvendigt at teste i den ene af disse)
  • Mozilla Firefox 3.5 (Firefox er god til at minde folk om at opdatere deres browser - og jeg vil antage at de fleste der aktivt har valgt en browser og ikke bare bruger IE også vil opdatere, når firefox beder om det.)

Lever jeg i en drømmeverden når jeg ikke mener at det er nødvendigt at teste i Opera og ældre IE og firefox versioner?

Jeg glæder mig til en lærerig debat ;-)

God påske!

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 16:15

IE8 kompalitetsvisning viser som IE7, ikke IE6. Jeg holder mig også til de nævnte browsere medmindre kunden specifikt beder om andet.

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 15:17

Der er vist noget med at hvis man komemr ind på en side som er optimeret til IE7, og man bruger IE8, så kan browseren komme og spørge om noget med om den skal slå kombabilitetsvisning til, og hvis man siger ja til det, vil den tilføje domænet til indstillingerne for kombabilitetsvisning og vise alle andre sider på samme måde.

Ved i om der er en måde man kan slå det fra på? altså så serveren registere om det er slået til eller ej, og hvis det er sender en besked til browseren om det så browseren gør det modsatte. Dvs. sigertil brugeren at sitet er optimeret til IE8 og spørger om de ikke vil slå det fra for at se siden ordenligt?

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 16:40

Drop problemerne med at gøre det selv;

http://www.psd2html.com/

Ved godt det ikke direkte havde noget med spørgsmålet at gøre, men nevertheless...

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:29

@Thomas, Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvordan IE kan regne ud om det er optimeret til det ene eller andet. Jeg har dog aldrig selv haft det problem som du taler om - mit bedste bud er at du fifler lidt med din doctype.

@Tobias, De er sikkert dygtige nok, men det er ikke noget jeg vil overveje. Desuden har det meget lidt at gøre med spørgsmålet om hvordan folk håndterer browser optimering nu til dags.

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at emnet er over et halvt år gammelt - så lad det bare ligge. :-)

Til de interesserede; Jeg vil lige komme med lidt input i forhold til emnet, så folk der håbede at finde konstruktive svar i denne tråd ikke vil gå forgæves...

Jeg arbejder på en mac, og har været for doven til at sætte en virtuel maskine op med winxp og forskellige IE versioner. Jeg tjekker kun i Firefox under selve udviklingsfasen. Når jeg er færdig tjekkes der i opera, ie(fra den gamle bærbare), safari og chrome - (chrome og safari er ikke helt enige - selvom de begge er webkitbrowsere...).

Grunden til, at Firefox er den jeg bruger under udviklingen skyldes to ting;

1) Et plugin kaldet firebug. Det er et must-have for alle os!

2) Det er min oplevelse, at når noget virker i firefox, så virker det også i de andre browsere. Selv IE er nem at have med at gøre.

Hvilke browser versioner jeg vælger at understøtte er forskelligt, i forhold til hvilken side jeg arbejder på. Det kommer meget an på målgruppen - hvis det er en side hvor målgruppen er computer-geeks af den ene eller anden art, så er det ikke nødvendigt at understøtte andet end de 5 største browsere i den nyeste udgave. Hvis det er en side for ældre mennesker eller en offentlig instans - så er det med at spille sikkert spil og gå hele vejen ned til IE6.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)