Hej allesammen :-) Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan i håndterer emnet browseroptimering... Jeg startede med at lave hjemmesider i notepad med html og css omkring nytår 2002. Siden 2006-7 stykker har mit fokus været andetsteds - så jeg mangler en fornemmelse af den nuværende situation i web-land - så at sige. Dengang var det primære mål at det skulle se korrekt ud i IE6 - og sekundært firefox eller mozilla's ældre browser. Efter at jeg er vendt tilbage til layoutdelen af webudviklingen er jeg blevet meget overrasket over hvor nemt det er blevet at optimere til websites- firefox, chrome og safari er jo fuldstændigt enige om hvordan tingene skal vises- og langt hen af vejen er IE8 også. Så længe man holder sig til xhtml 1.1 og almindelig css i hvert fald ;-) Jeg antager, at IE6 betragtes er en døende browser - den findes kun på ikke up-to-date windows XP og ældre maskiner. Med WinXP SP3 følger IE7 med, så vidt jeg husker. IE6's markedsandel begrænser sig altså til "håbløse" it-brugere og større selvskaber som ikke opgraderer endnu af andre årsager. Nok snakken-udenom for i dag. Mit spørgsmål/debatoplæg går på jeres browseroptimerings-setup. Jeg ville tjekke i følgende browsere når jeg laver et layout:
Lever jeg i en drømmeverden når jeg ikke mener at det er nødvendigt at teste i Opera og ældre IE og firefox versioner? Jeg glæder mig til en lærerig debat ;-) God påske! |
IE8 kompalitetsvisning viser som IE7, ikke IE6. Jeg holder mig også til de nævnte browsere medmindre kunden specifikt beder om andet.