Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af kosttilskuds-importvirksomhed (lovgivning og procedurer)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk-brugere.

Jeg har i længere tid haft tanker om at importere kosttilskud til Danmark. Det drejer sig her umiddelbart om proteinpulver, vitaminprodukter, kreatin samt NO-produkter. Min målgruppe vil først og fremmest være unge mænd der træner, øvrige fitness-entusiaster samt bodybuildere.

Jeg ønsker at importere produkter fra hovedsageligt amerikanske produkter, men er i første omgang stødt på mange forhindringer ved dette. Der er allerede et antal distributører af de produkter jeg ønsker at sælge i Danmark, men på trods af dette har jeg fundet at lovgivningen i høj grad forhindrer import af disse produkter (dette fandt jeg frem til i et andet indlæg på denne side). Er det nødvendigt at gennemgå samme komplicerede procedurer, på trods af salget af de eksakt samme produkter? I så fald, hvor kan jeg evt. lære mere om de nødvendige procedurer (jeg har indtil videre ikke kunne finde detaljeret info hos fødevarestyrelsen)?

Der er mange ting jeg stadig mangler at undersøge, men hvis jeg som udgangspunkt slet ikke har mulighed for at importere de varer jeg ønsker uden at omgå den danske lovgivning, vil den øvrige analyse og research være gået til spild alligevel. Jeg ønsker at beskæftige mig med fitnessindustrien (kosttilskud), da jeg mener det er indenfor dette felt jeg har bedst kendskab til produkterne samt målgruppen.

Jeg ser frem til nogle konstruktive svar og takker for alt hjælp jeg kan få. Alle øvrige råd til opstart af en importvirksomhed (både generelt og med henblik på kosttilskud) vil jeg naturligvis også sætte stor pris på.

Med venlig hilsen

ackj

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 12:46

Jeg kender ikke så meget til lovgivningen, udover at jeg ved det kan være et pokkers bøvl at få det godkendt.

Jeg vil dog advare dig mod amerikanske produkter. Vælg med omhu, her tænker jeg meget på muligheden for krydskontaminering, da det har været et problem flere gange, hos producenter uden for EU.

Tilmeldt 23. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:41

Hej Lasse, tak for svaret.

Ja, jeg har også fundet at lovgivningen på området indenfor Danmark vil være en stor udfordring at komme igennem. Det har dog været svært for mig at finde detaljer om processen, men vil forsøge at ringe Fødevarestyrelsen op senere i dag og høre dem direkte. Jeg er klar over der er en risiko ved lige netop amerikanske varer, især grundet de anderledes retningslinjer indenfor fødevarer i USA.

Der er dog fordele mht. markedsføring ved de amerikanske produkter, der mange produkter allerede er positioneret bestemt hos min målgruppe. Lige på det område vil det være sværere at differentiere sig ved selv at lave et produkt (i princippet bestille pulver, lave emballage og markedsføre som eget produkt). Lovgivningen er så til gengæld en langt større udfordring ved import. Derfor var jeg interesseret i at høre om det er realistisk at realisere mine importambitioner.

Mht. krydskontaminering mener jeg ikke dette ville være en risiko, da jeg udelukkende ønsker at beskæftige mig med internationale mærkevarer af høj kvalitet. Der burde ikke være problemer med disse, men jeg vil naturligvis være opmærksom på det, og sætte mig mere ind i hvilke sager der har været tidligere. Som udgangspunkt prioriterer jeg dog at sætte mig ind i den danske lovgivning og hvordan jeg kan få mine varer godkendt.

Mange tak for hjælpen, jeg håber at høre fra flere (meget gerne nogen der har erfaring med Fødevarestyrelsen).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)