Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undersøgelse af konkurrenter

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Mathias,

Jeg kan godt følge dig i at det må være lidt svært at afgøre om din idé både er god, unik, interessant etc. nok til at du ville kunne stable en virksomhed på benene af det. 

Personligt finder jeg det ikke ret svært at lave konkurrenceanalyser, men hvis du f.eks. aldrig har hørt om en analyse ved navn Porters Five Forces - Af Michael Porter eller sågar bare en SWOT, så kan det blive svært at opsætte sige et framework for hvordan man vurdere alle de forskellige markeds-faktore. 

Læs evt. bogen "Marketing Management" af Philip Kotler og Kevin Keller  - Der kommer du igennem et par teoretiske værktøjer til hvordan du kan fastlægge konkurrencesituationerne i de forskellige markeder. Det skal dog siges at det kun er teori og kan man ikke finde ud af at bruge dem i praksis, så vil det blive svært at få gavn af dem.

Men som der også bliver nævnt af andre, så prøv at snus lidt til konkurrenterne, så du kan finde ud af hvor mange penge der bliver omsat for (Brug gerne diverse tilgængelige statistikværktøjer som er tilgængelig via. alle gymnasier, handelsskoler etc.). Så kan du bedre regne ud hvor stor en markedsdel du skal snuppe for det er en god forretning.

Begynd derefter at lave nogle scenarier om hvordan dine konkurrenter vil handle, hvis de mister de procenter du vil tage og dan dig et indtryk af, hvem af dem der er stærkest.

Når det er på plads så kig på hvilke udgifter der er forbundet med at opnå den markedsandel du ønsker og om du er økonomisk stærk nok til det.

Det burde give dig en god start... Derefter kan du kigge på hvordan din virksomhed skal fungere i det daglige, hvad der skal gøre jer unikke, hvilke åbningstider, kundeservice etc...

Det var bare nogle ord fra mig - Håber du kan bruge lidt...

Mvh.

Janus 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Mar 09
Indlæg ialt: 336
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 21:26

Dyrebilen.dk:

Hej

Jeg benytter mig først og fremmest af at definere min målgruppe. Jeg sætter et ansigt på, og skaber en figur som er den jeg forventer vil handle på mit site.

Super god måde at gøre det på Michael, det er altid et en god ide at forsøge at skabe nogle Personas af ens forventede kunder.

Til Mathias, kig evt. i wiki-linket for at læse lidt mere om den teori - husk at ofte skaber man mere end én persona.

/ Janus

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 21:27

Mathias Bak:

Hej Wonderboy (eller hvad du foretrækker at blive kaldt :D )!

Jeg oprette mig herinde med brugernavnet Wonderboy - det lød ikke særligt seriøst sagde et par folk. Så jeg skiftede senere hen mit brugernavn ud med mit rigtige navn, så bliver jeg taget lidt mere alvorlig. Men jeg sad lige og tænkte på at det nok heller var en god idé at jeg alligevel blev nødt til at flette Wonderboy ind i teksten - da jeg jo tideligere er blevet citeret som Wonderboy i nogen af mine tideligeste indlæg. Så det er nu mere for af praktiske grunde at jeg igen lige tilføjer at jeg er også er kendt som Wonderboy.

Nå, men det lyder nok lidt forvirrende, men folk må meget gerne kalde mig for Warren. Jeg syntes at der er lidt for mange Michael'er tilstede, så bare kald mig for Warren, det lyder også total sejt.

Mathias Bak:

Fedt indlæg. Altid godt at høre lidt om hvad andre går og tænker på. Jeg har selvfølgelig også søgt på Google. Det jeg gerne ville frem til, var om der var andre taktikker til at undersøge evt. konkurrenter, men også størrelsen af det marked der er for pågældende ide.

Undskylder hvis dette indlæg er lidt forvirrende. Er klar over at det kunne formuleres bedre :) Håber i forstår hvad jeg mener.

Det må du sgu undskylde. Jeg kan godt se at jeg har misforstået din tråd, det er fordi at jeg er i gang med at øve mig i "photoreading" bare sådan for sjov skyld, det lyder da meget intressant, men jeg må nok i fremtiden holde mig til at læse langsomt og forstå hvad folk har at sige i stedet for bare at skimte tingene igennem overfladisk.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 21:40

Mathias Bak:
Først og fremmest, tak for dit indlæg. Det svarer dog ikke på mit spørgsmål. Du siger "Det er at lave ordentlig research på marked, og derefter finde en måde at vinkle din virksomhed er helt afgørende for din succes online.", og det er lige præcis det jeg spørger om hvordan jeg skal gøre :-)

Sådan forstod jeg bare ikke dit spørgsmål. Altså det er svært at sige hvordan man kan skille sig ud fra andre virksomheder, da dette er helt forskelligt fra marked til marked. Jeg synes personligt at den måde Thorborgs Spam Fighter skiller sig ud er genial. Tag et nærmere kig på det..

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Hej Janus !

Tak for dine forslag, jeg vil kigge nærmere på de ting du siger.

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Det må du sgu undskylde. Jeg kan godt se at jeg har misforstået din tråd, det er fordi at jeg er i gang med at øve mig i "photoreading" bare sådan for sjov skyld, det lyder da meget intressant, men jeg må nok i fremtiden holde mig til at læse langsomt og forstå hvad folk har at sige i stedet for bare at skimte tingene igennem overfladisk.

Du skal skam ikke undskylde!! Jeg fik da en del ud af dit indlæg. Det passer fint ind i denne tråd. :-)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)