Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - men tager alle aktiverne med over i nyt selskab?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu et par gange set et A/S eller ApS erklæret konkurs i Statstidende, men har ved nærmere undersøgelse kunnet se at de har oprettet et nyt selskab med næsten samme navn. Dette nye selskab har så samme domæne, design og kunder som det konkursramte havde før.

Er det ikke ulovligt?

Jeg har haft ringet til kuratoren ved en af dem, men fik bare afvide at de gamle ejere havde købt alle aktiverne. Kan de gøre det uden en auktion? Kurator skal jo skaffe den bedste pris for aktiverne af hensyn til kreditorerne, men det tvivler jeg da på at han får ved at sælge ud af disse uden at give andre en chance for at byde ind.

Hvis der ikke er nogle kreditorer kan det vel lade sig gøre, men det giver da ikke mening at lade et ApS gå konkurs og oprette et nyt ApS hvis det ikke er pga. kreditorerne (eller som i sidste tilfælde nedgradere fra et A/S til et ApS).

Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kurators opgave i forbindelse med en konkurs er først og fremmest at skaffe kreditorerne så mange midler som muligt. 

I mindre virksomheder kan omkostningerne ved at sætte aktiver til salg hurtigt løbe op i beløb, der er større end det, der kommer ind fra salget.

En tidligere ejer af et konkursramt selskab vil typisk være den person der ønsker at give det største beløb for aktiverne, da han ved præcis hvad de kan bruges til og hvordan de har været brugt tidligere. Giver denne person et fornuftigt bud, kan kurator ofte hurtigt beregne, at der sandsynligvis ikke (omkostninger medregnet) kan skaffes større beløb end det tilbudte, og derfor sælges aktiverne hyppigt til den tidligere ejer.

Det er også normalt at kurator med en cirkulæreskrivelse skriver ud til de kreditorer, der har anmeldt deres krav i boet, og  fortæller om at tilbuddet vil blive accepteret, hvis der ikke kommer et højere inden en given frist. 

Større aktiver som f.eks. fast ejendom vil altid blive udbudt til offentligheden.

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 20:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det som oftest også gøres er at der sælges ud af aktiverne INDEN konkurs. Og såfremt prisen der er givet ved handlen ikke er helt i skuret er det ganske lovligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34

Tak for forklaringerne, så ved jeg da hvad det er der foregår :)

RuneS:
En tidligere ejer af et konkursramt selskab vil typisk være den person der ønsker at give det største beløb for aktiverne, da han ved præcis hvad de kan bruges til og hvordan de har været brugt tidligere

Jeg er måske bare naiv, men ville ikke forvente at denne gav en speciel høj pris når han ved at der ikke kommer andre bud. Så byder han jo så lavt som han tror han kan slippe afsted med. I begge tilfælde er der tale om webhoteller og jeg kan med en vis sikkerhed sige hvor stort et cashflow de skaber - eneste ukendte faktor er om der er dårlige betalere.

Jeg kan ikke kræve, at få indblik i konkursboet og få lov til at give et bud? Kender jo selvfølgelig ikke nogen af kreditorerne, ellers ville man vel kunne ligge lidt pres den vej.

Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:00

Det er bestemt ikke forbudt at kontakte kurator med et uafhængigt bud - det gælder bare om at være hurig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)