Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man blive selvstændig eller ej?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg er ny her på sitet, og har siddet og læst lidt i de forskellige debatindlæg, og har nu et spørgsmål.

Jeg har været inden for trasport sektoren officielt i 10 år, men uofficielt i 20 år, men er nu bosiddende i den anden ende af landet hvor jeg ikke har nogle "kontakter", med andre ord, jeg har mit netværk i københavns området men er bosiddende i Frederikshavn.

Derfor ville jeg høre, hvad folk synes, er der belæg for at starte som selvstændig nu, skal man vente, eller lade helt være, det jeg havde i mine tanker var at starte med en kassevogn, en 6m brobil med højt tag, men jeg mangler kunden, jeg har af gode grunde heller ikke bilen endnu, og vil først investere i en når/hvis der dukker en kunde op, dels for ikke at have en bil der samler støv, men lige så meget for at kunden også kan få lidt indflydelse på opbygningen af bilen.

Pt. går jeg arbejdsløs, og har gjordt det siden oktober 2008, det er en stram tid, og efter hvad man hører så går det bedre og bedre, men er det lige sådan indenfor transportsektoren?

Jeg har i flere år gået med tankerne om at blive selvstændig, men har aldrig turde tage skridtet, jeg vidste jo hvad jeg havde, i form af tidligere jobs, men nu da jeg er ledig, så kan man jo lige så godt tage "springet", men det gøres jo nemmest med en kunde.

Det jeg nok søger her igennem, er svar på om det er tiden, og forslag fra de folk der kender nogen, der kender nogen.

Håber at hører fra nogle dygtige, kompetente mennesker.

med venlig hilsen

Franck Bonvang
MrNobodyDK

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 22:35

Hej Franck

og velkommen til ....

De gange jeg har mødt små selvstændige vognmænd med en eller to biler, har de godt nok slidt for pengene. uanset høj eller lavkonjektur!

Så det er en branche hvor jeg ville undersøge det meget grundigt da du jo også skal ud og investere en del i en bil....

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 00:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Franck

Egentlig er det kun sjældent jeg kommentere noget her inde, hvis jeg nogensinde har gjort det. Men nu ved jeg lidt om transportbranchen, så det ku jo være jeg skulle sige et eller andet! :-)

Transportbranchen er hård, og underbetalt. Det er ligesom grundforudsætningen.

Men, jeg er så heldig af at være søn af en vognmand (kennsonne.dk), hvor det rent faktisk kører, og både har gjort det i høj og lavkonjuktur. Ikke at det strømmer ind med penge, men det kan da løbe rundt, og han har til dagen og vejen. Og vigtigst, han nyder virkelig at arbejde igennem. Igennem de seneste år, har det udviklet sig til at vi har flere biler, og folk på kontor osv. Men før det, var det bare ham, og lastbilen. 

Men jeg tror der er nogen vigtige grundregler for at starte som selvstændig i transportbranchen, og som vel også gælder alle andre selvstændige.

1. Du skal brænde for det du laver, for det kræver det.

2. Du skal mere gå op i at forretningen giver penge, end at bilen er flot og dyr(og bruger penge på diverse udstyr, gardiner lygter, men det er nok mest de store trucks, hvor det er et problem) 

3. Lad være med at basere din transportvirksomhed på kørsel for andre transportører. Du skal selv kunne finde kunden, og forstå at nurse omkring denne, så han bliver ved med at bruge dig. 

Men gør man det, og kan finde ud af det. Så er det bestemt værd at overveje!  Men bare det at du nævner at du venter med bilen, til du har kunden osv. Det synes jeg indikere at du er på rette spor! :-) Og hvis man bare bruger fornuften, så kan man altså godt lave noget nogenlunde forretning inden for transport. 

Men igen, du har ret i det med kontakter, DE ER ALT! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:59

Hej

Jeg vil forslå du tager fat i din fagforening og får dem til at hjælpe med kurser og et overblik inden du smutter forbi bilforhandleren. Der findes rigtig gode iværksætter kurser som vil give dig et godt indblik. Mange gange betaler fagforeningen hvis man går ledig. Der er flere fagforeninger der gerne betaler mens man starter op - for at hjælpe en succes i gang. Jeg antager at du er medlem. Hvis ikke tag fat i kommunen de er også meget villige til at hjælpe.

Hvis du har gået med en iværksætter i maven gennem lang tid er det helt oplagt at du springer ud når du er ledig, men vær forberedt på at du aldrig vil få flere udfordringer og vær forberedt på at skulle bruge mange aftner og nætter på at regne det ud så det kommer ud til din fordel. 

Meld dig ind i lokale grupper, som kan hjælpe dig i gang. 

Netværk er guld værd.

Pøj-Pøj

Jozima

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29

Hej Franck

Der er for mange vognmænd og for få fragter og det presser priserne i bund.

Hvis ikke du har en forretningsmodel der er lidt anderledes og eventuelt slår dig sammen

med nogle andre, er chancen for at overleve som selvstændig vognmand meget lav p.t.

Tilmeldt 7. Nov 08
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 09:17

Hej

Lidt positivt, hvis der er kran på dn bil kan jeg måske godt skaffe dig jobs !

Sriv en pb .

Hilsen
Preben

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 17. Mar 10
Skrevet kl. 17:53

Hej igen alle sammen, tak for svarerne, og ja jeg ved godt det (desværre) en hård og rådden branche uden meget sammenhold, men det er nu engang den branche jeg er hjemmevant i, det er den branche jeg er vokset, og jeg er sikker på at du Mattias, kan følge mig i lige netop det.

Mht. at starte op med andre så har jeg tænkt tanken, men igen jeg kender ikke nogle heroppe der har samme interesse i det som jeg har, så derfor er det et "alene" projekt, hvilket jeg også vil have det bedst med.

Mht. at køre for andre, så har jeg da godt nok haft en føler ude ved lidt forskellige kurer firmaer, men det ene virker mere useriøst end det andet, og man for sjældent svar fra dem, og hvis man får svar så går der MEGET langt tid, og det er ofte svævende udtalelser, som man ikke kan bruge til noget. Derudover ville jeg også helst slippe for at skulle have andres reklamer på min bil, medmindre de direkte betaler for det naturligvis...

Jeg ville naturligvis gerne have en flot udsmykket lastbil med masser af lygter og hvad ved jeg, men det kan man ikke købe rundstykker for søndag morgen så derfor har det langtfra første prioritet, men min tanke er at købe lettere brugt materiel dels for at spare lidt penge, men også for at få noget der typisk har lidt af det udstyr der koster penge når det er nyt, men er "gratis" når det er brugt...

Måden jeg gerne ville starte op på er at finde en kunde eller 2, hvis de kan kombineres uden problemer, som kan give mig mine 37 timer som minimum, og så starte op med en gammel kassevogn det første års tid til der er kørt penge i kassen, og på længere sigt ville det da ikke gøre noget hvis det blev muligt at tage et vognmandskursus og få en lastbil på gaden, men det er ikke noget der er alt-afgørende lige pt.

Preben>> Jeg har sendt dig en PB og venter spændt på at høre fra dig.

Og endnu engang tak for den varme  velkomst, og jeg håber at hører meget mere fra jer, og gerne fra folk med idéer til hvordan jeg kommer igang.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 17. Mar 10
Skrevet kl. 18:05

åh ja og mht at der er for mange om buddet, så er det givetvis rigtigt, men her oppe i vendsyssel synes jeg der er langt imellem kurer bilerne, derfor prøver jeg...

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:33

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)