Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsstart i tyskland +kørselsfradrag

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Min situation er lidt kompliceret.

1. Jeg arbejder som freelance-konsulent i København
2. Jeg ønsker at starte en virksomhed i Tyskland. Virksomheden har intet med min virksomhed i Danmark at gøre.
3. Jeg er tysker, bor dog i København og kører dansk bil
4. Der er ikke tale om et skuffeselskab eller lignende. Jeg får egne lokaler m.m.

Mine spørgsmål går så på:
1. Er der befordringsfradrag herhjemme hvis jeg kører fra mit kontor i KBH til kontoret i min anden virksomhed i Tyskland?
2. Hvor betaler jeg skat? Alle beslutninger fra min danske virksomhed tages herhjemme, men i tyskland tages de i tyskland.
3. Er der en fordel i, at jeg flytter tilbage til tyskland (jeg er jo tysker) og ligesom vender situationen 180 grader?

Mvh
Viggo

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
1. Er der befordringsfradrag herhjemme hvis jeg kører fra mit kontor i KBH til kontoret i min anden virksomhed i Tyskland? Ja
2. Hvor betaler jeg skat? Alle beslutninger fra min danske virksomhed tages herhjemme, men i tyskland tages de i tyskland.Det er et rigtigt godt spørgsmål. Generelt er reglerne om subjektiv beskatning af virksomheder slet ikke gearet til at håndtere de mange IT og konsulent virksomheder som skyder frem, fordi man ofte ikke kan tale om at de har fast driftssted et bestemt sted.  Mit umiddelbare bud er at den aktivitet du udfører i Tyskland beskattes der, når alt arbejdet udføres der.  

Alternativt kan du jo køre din tyske virksomhed i et dansk ApS - hvis det iøvrigt er smart i forhold til driften, og derved undgå dansk beskatning fordi selskaber ikke beskattes af indkomst fra faste driftssteder i udlandet.  

3. Er der en fordel i, at jeg flytter tilbage til tyskland (jeg er jo tysker) og ligesom vender situationen 180 grader? Hmmm. Som udgangspunkt vil beskatningen af de to virksomheder stadig ligge hvor de er, men der kan være en ide i det i forhold til globalbeskatningen i bopælslandet hvor den danske marginalskat er ret høj. Omvendt skal de høje tyske sociale sikringsafgifter også tages med i betragtning. Det er dybest set ret vanskeligt at tage stilling.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)