Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og selvangivelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg sidder og prøver at rode mig igennem skatte-junglen og vil gerne have feedback fra jer.

Jeg skal ifbm. min enkeltmands-virksomhed have justeret min selvangivelse. Jeg er nået frem til, at jeg ikke vil køre efter virksomhedsordningen. Spørgsmålet er så bare, hvad jeg gør nu???

Hvad skal jeg gøre i forhold til min selvangivelse? Det er noget med, at jeg skal have en udvidet selvangivelse ikke?

Hvad skal jeg betale i skat og AM - er det det samme som hvis jeg var lønmodtager?

Evt. links til sider der forklarer netop dette er bestemt også velkomne. :)

Med venlig hilsen

Kim

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 21:54

Hej Kim.

Det var en del spørgsmål du har. Jeg forudsætter at du selv har lavet et virksomhedsregnskab for 2009. Før du begynder indberetning til SKAT, vil jeg foreslå at du evt. gennemgik regnskabet med en revisor for at få klarhed om alt er med / eller om det kan gøres bedre med de skattemæssige forhold.

Du nævner selv at du ikke skal bruge virksomhedsordning - der er også andre ordninger.

Jeg vil godt tilbyde en drøftelse omkring det herunder indberetning af selvangivelsen. Der er jo en del der kan gøres via mail og telefonisk kontakt.

Mvh

Per Tange, registreret revisor FRR

87255307 /pta@danskrevision.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58

Hej Per,

Mange tak for dit svar - jeg har startet virksomheden pr. 1/1-2010 - så jeg har ikke noget at gå ud fra.

Jeg kunne forestille mig det gjorde det lidt lettere? Det eneste jeg er bekymret for er, at jeg ikke får gjort et eller andet, som jeg skulle i forbindelse med min selvangivelse, samt at jeg ikke får fat i hvordan jeg bliver beskattet af penge jeg trækker ud af virksomheden til mig selv.

MVH Kim

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 22:06

Hej Kim

Så er der ikke noget for 2009 selvangivelsen, med mindre du evt. skal lave et etableringskonto fradrag.

De skattemæssige forhold som selvstændig er princippet lig med lønmodtager. Du beskattes at det du tjener herunder også først 8% i arbejdsmarkedsbidrag. Hæver du mindre ud til dig selv (incl. skat, pension ) end det du tjener, er der nogle mulighed for en lavere aconto skat (25%) på den del du ikke hæver.

Mvh

Per Tange

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25

Der er ikke noget med etablering - så ingen is på koen dér.

Men det vil sige, at når jeg får penge ind, så skal jeg i realiteten bare sørge for, at det jeg hiver ud bliver skrevet på som indkomst - og så gemme AM og SKAT til året er omme for det, og så trække 25% af det jeg ikke trækker ud?

Er der nogle ting jeg ellers skal være obs på i forbindelse med private hævninger så?

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 22:56

Hej Kim

Her er den måde jeg gør det på, jeg driver mit firma som enkeltmandsvirksomhed.

1) Jeg har to separate regnskaber, et udelukkende for momsen og et andet hvor der ingen moms er på nogen beløb. Regnskabet uden moms beskriver hvert eneste beløb der går ind og ud af min firmakonto. Momsen afregnes separat hvert halvår og har således intet at gøre med skatteregnskabet.

2) Når året er omme laver jeg en resultatopgørelse der indholder de tal der også skal bruges på den udvidede selvangivelse. Af resultatopgørelsen fremgår altså indtægter, udgifter, overskud etc.

Når du driver dit firma som enkeltmandsvirksomhed bliver du beskattet som du ville med en almindelig indtægt (B-indkomst). Dvs. du skal betale ca. halvdelen af dit samlede overskud i skat (8% AM-bidrag), det præcise beløb afhænger selvfølgelig af dine andre skatteforhold.

Hvis du hver måned sørger for at lade halvdelen af månedens overskud blive stående på kontoen er du sikker på du har de penge du skal betale i skat.

Reglerne er blevet ændret i år således at det er bedst hvis du betaler din skat hver måned (som kommer der ikke ekstra renter på det du skylder). Det beløb du betaler hver måned vil være baseret på din vurdering af, hvad dit overskud bliver for året.

Dette er den måde jeg gør det på og har forstået reglerne. Jeg er på ingen måde skatteekspert så hvis der står skrevet noget der ikke er korrekt må skatteeksperterne endelig sige til. Smile

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)