Det er en klar fordel at man er lidt af en ildsjæl hvis man skal have succes som iværksætter. En god ide og markeds undersøgelse fremmer succes mulighederne :
Det giver jo til stof til efter tanke - ikke ! Så er der nogle ting jeg har lagt mærke til i min tid som Iværksætter som jeg godt kunne tænke mig at høre alle i andre Aminoer vil kommentere på : Set sådan lidt udefra så ser det ud som om at Iværksættere mener at hvis bare ideen er god nok så er det at være en god sælger - en god forhandler eller bare en smule psykologisk indsigt ikke ting man tillægger så meget betydning at man vil arbejde på at få det som en del af sin "faglige kompetance" - det må komme hen ad vejen - ? Omvendt så er alle de uddannnelser som jeg kan finde omkring Innovation og entreprenørship meget teoretiske og der er ikke meget praktik og der er lægges ikke meget for at sige ingen vægt på psykologiske aspekter - er det bare mig der syntes at mere praktik og psykologiske aspekter burde være en del af uddannelserne ?
|
Hej
Nu er dit eget regnestykke jo et godt eksempel på hvor mange teorier der er i omløb. Jeg er i min mere end 30-årige karriere som serie-iværksætter aldrig nogensinde blevet stillet spørgsmål af en art der ville kunne dokumentere de resultater du viser, omkring de virksomheder jeg har lukket igen.
Om du får succes afhænger af din egne personlige kompetancer, og om præcist hvad baggrunden for din idé er. Det er nemlig ikke nok bare at få en idé om noget man kan lave, sådanne ideer er der tusindsvis af og det er sjældent interessant for andre end dem der er kommet på ideen..
Hvis du derimod har spottet et hul i markedet, et uopfyldt behov, og du har noget konkret at bygge det på, f.eks erfaring fra erhvervslivet, og du har et team omkring dig der kan fylde hullerne omkring de kompetancer du ikke selv besidder, har du fundamentet til en bæredygtig forretning.
Vejen fra idé til realisation er utrolig lang og ikke mindst omkostningstung. Derfor skal det du selv og dine samarbejdspartnere byder ind med, repræsentere en værdi der er proportinal med den forventede investering. Med andre ord skal de honorarer du eller dit team ellers ville kunne få på det frie marked, have en ikke ubetydelig værdi. Derfor er networking gennem hele ens arbejdskarriere et must, - et netværk med kompetente mennesker kan blive guld værd. Skal man f.eks lave en pille og kender Asger Aamund som gerne vil sidde i en kommende bestyrelse for det selskab som skal stiftes, - ja, så finansieringen blot en formalitet. Ikke fordi Asger skyder penge i det, han skal derimod sikkert have en pæn hyre, men fordi en investor har større tillid til Asger kan forvalte ideens potientale, - end iværksætteren selv. Også selvom det er iværksætterens eget lille hjertebarn.
Der er gået for meget X-factor i iværksætteri. Hvis bare man vil lave en forretning, så forventes det at alle andre end en selv skal bidrage med kompetancer og penge. Jovist vil iværksætteren knokle for sin idé, men kun hvis det er på direktørplan. Fanden stå i det, hvis man først skulle uddanne sig som tjener i dagtimerne og på regnskabskursus om aftenen for at åbne en bar, - ved farmand her måske ikke hvordan man laver en ordentlig fest.
Man skal ikke udannes som iværksætter, man skal have redskaberne til at klæde sig på til lige netop det fagspecifikke område man vil gøre forretning i.
Vil man være serie-iværksætter og som en anden sommerfugl flagre fra en idé til en anden, - så må man tage de tæsk det giver med oprejst pande, - og det kan ikke læres. Det er en del af ens personlighed.
Michael