Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtepagt & Selvstændig Virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har "en god ven" der skal giftes Big Smile

Men har læste følgende knap så romantiske, men dog nok fornuftige  artikel:

http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/skilsmisse-udloeser-bitter-strid-om-virksomheden

Er der nogen der har en skabelon til en ægtepagt  for selvstændige?

Der ønskes almindligt formuefællesskab, dog med følgende undtagelser:

Min vens selvstændige virksomhed skal være skildsmissesæreje.

Som modvægt hertil skal parrets fælles ejerbolig i tilfælde af skildsmisse være hans kones skildsmissesæreje, eller tilsvarende hendes på en eller anden måde.

Eventuelle fremtidige pensionsopsparinger skal være fælleseje.

For øjeblikket ejes boligen 50/50 .... og rentefradrag deles derfor også 50/50

Mit spørgsmål er, om boligen nu straks skal overdrages til min vens fremtide kone? Sådan en overdragelse skal jo tinglyses og det koster jo mange tusinde kroner, hvilket jo sådan set er nogle trælse penge at komme af med hvis dette kan undgås. Derudover er der jo så det at min ven ingen renteudgifter ville have - eller hva ?

Kan man i stedet bare skrive i ægtepagten at M i tilfælde af skildsmisse med H er forpligtiget til at sælge sin del af ejerboligen til H for nul kroner? Ville der i givet fald være noget problem med dette?

Er der andre måder hvorpå virksomhedens fremtidige drift kan sikres mod eventuelle skilsmisseskader?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er faktisk ikke så dyrt at få lavet en ægtepagt hos en advokat og ægtepagter får man lavet hos en advokat

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:18

"Kan man i stedet bare skrive i ægtepagten at M i tilfælde af skildsmisse med H er forpligtiget til at sælge sin del af ejerboligen til H for nul kroner? Ville der i givet fald være noget problem med dette?"

At sælge noget som helst af værdi for nul kroner er ikke et salg, men en gave. Og det vil jo medføre nye problemer med gaveafgift osv.

De to elsker jo hinanden og derfor synes de måske, at man sagtens kan lave aftaler, der tilgodeser hinanden. Men når en skilsmisse bliver realitet, så har man muligvis ikke længere den slags loyale og kærlige tanker og omsorg for hinanden. Så vil hver især prøve at komme ud af det med skindet på næsen, så man har bedst mulige chancer for at komme videre i tilværelsen. Det er der egentlig ikke noget mærkeligt i.

Hvis kun den ene ejer og arbejder i firmaet, vil det vel næppe gavne nogen af parterne, hvis firmaet skal opløses eller sælges ved en skilsmisse.

Måske tør en af juristerne binde an med et svar her inde, men jeg synes ikke, der er nogen vej udenom en personlig rådgivning hos en advokat. Den bør så ende ud i en ægtepagt - og også gerne et testamente. I forhold til hvad et bryllup koster Wink er det jo en meget lille udgift. Vi gjorde det først for et par år siden, men det gav en utrolig ro i sindet. - Og vi har altså ikke tanker om at blive skilt Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57

Hej

Helt enig i, at sådan en sag er for advokater, man skal ikke selv rode med ægtepagter.

Herudover vil et ejerskifte af ejendommen absolut ikke have nogen konsekvenser, udover tinglysningsafgiften for 50% af ejendommen til ægtefællen.

Men lad advokaten råde her, hvorvidt der kan laves en ægtepagt, der dækker denne del.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)