Jeg har "en god ven" der skal giftes Men har læste følgende knap så romantiske, men dog nok fornuftige artikel: http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/skilsmisse-udloeser-bitter-strid-om-virksomheden Er der nogen der har en skabelon til en ægtepagt for selvstændige? Der ønskes almindligt formuefællesskab, dog med følgende undtagelser: Min vens selvstændige virksomhed skal være skildsmissesæreje. Som modvægt hertil skal parrets fælles ejerbolig i tilfælde af skildsmisse være hans kones skildsmissesæreje, eller tilsvarende hendes på en eller anden måde. Eventuelle fremtidige pensionsopsparinger skal være fælleseje. For øjeblikket ejes boligen 50/50 .... og rentefradrag deles derfor også 50/50 Mit spørgsmål er, om boligen nu straks skal overdrages til min vens fremtide kone? Sådan en overdragelse skal jo tinglyses og det koster jo mange tusinde kroner, hvilket jo sådan set er nogle trælse penge at komme af med hvis dette kan undgås. Derudover er der jo så det at min ven ingen renteudgifter ville have - eller hva ? Kan man i stedet bare skrive i ægtepagten at M i tilfælde af skildsmisse med H er forpligtiget til at sælge sin del af ejerboligen til H for nul kroner? Ville der i givet fald være noget problem med dette? Er der andre måder hvorpå virksomhedens fremtidige drift kan sikres mod eventuelle skilsmisseskader? |
Det er faktisk ikke så dyrt at få lavet en ægtepagt hos en advokat og ægtepagter får man lavet hos en advokat