Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

juraen i foreningsvedtægter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære jurist

Vi er fire enkeltmandsfirmaer, som arbejder på at etablere et kontorfællesskab.

Vi er blevet enige om nedenstående vedtægter, men mener også, det vil være bedst at få et par juridiske øjne på dem. Især på flg. paragraffer:

§13 om opsigelsesfrister. Kan man overhovedet operere med tre mdr., hvis vi f.eks. skriver under på et lejemål, der har seks måneders opsigelse?

§7: Er den gangbar?

Ad §14 Vi har specielt diskuteret, hvordan vi skal formulere det, hvis et medlem lejer mere en en enkelt kontorplads. F.eks. har en interesseret udtrykt ønske om at leje hvad der svarer til ca. fire kontorpladser, fordi hun har ansatte og ønsker mere plads. Hvordan kan man formulere det, så alle medlemmer på et plan bliver ligestillede, men nogle alligevel skal betale mere i kontingent, fordi de lejer en større andel af lejemålet? Måske skal vi lave en fordelingsnøgle?

§15. Er det korrekt formuleret, at udmeldelsen bortfalder, for hvad betyder det egentlig?

§17. Hæfter alle ligeligt? hvis nogen lejer flere m2 i kontoret end andre, og foreningen opløses?

Måske undgår vi bedst problemer ved, at alle lejer en kontorplads og ikke mere. Ønsker de at udvide deres virksomhed og ansætte medarbejdere, bør de flytte?

Mvh Nina M.

Vedtægter for foreningen (navn).

2. november 2006

1.      Foreningens navn er (navn).

2.      Foreningens hjemsted er Ny Esbjerg Kommune.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:58
Jeg er jo ikke jurist, så det er muligt, at der kommer kontraordre fra anden side :-), men jeg mener, at I kunne gribe hele konstruktionen an på en anden og lidt mere elegant måde ved at adskille kontingentet til foreningen fra depositum og leje, og jeg er af den opfattelse at maskering af depositum som forudbetalt foreningsmedlemsskab vil gøre tingene ret besværlige for jer, navnlig fordi der (ved en hurtig gennemlæsning) ikke ser ud til at være nogen regel for tilbagebetaling.

Jeg mener, at der mangler en sætning om, at generalforsamlingen skal godkende budgettet, som bestyrelsen så er ansvarlig for. Det er nødvendigt, fordi I har skrevet "luft" ind i vedtægterne, f.eks. ved formuleringen "evt. revisor". Jeg kan lige se det for mig.
Med hensyn til depositum kan jeg ikke se, hvem der skulle have fornøjelse af at lægge pengene ud for foreningen: Hvis ikke brugerne af lokalerne lægger det fulde depositum, må en eller flere af jer initiativtagere jo gøre det under forudsætning af, at foreningens formue er 0 kr. som udgangspunkt.

Jeg tror, at I skal lave dette i to omgange: Først vedtægter og så lejekontrakt. Og måske er der gode penge givet ud på lidt ekspertbistand til denne konflikt-forebyggende øvelse.

God arbejdslyst!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:17
Jeg er heller ikke jurist men umiddelbart har jeg en formodning om at I skyder lidt over målet. Hvis formålet er at etablere et kontorfællesskab for jeres 4 virksomheder, er det reelt set ikke andet end en fordeling af omkostningerne I laver, og måske nogle bestemmelser om lokaleindretning. Herudover kan I have nogle bestemmelser om hvordan der forholdes hvis der skal optages nye medlemmer (lejere). Ideen med foreningskontingent har jeg svært ved at se. I kan sammenholde det lidt med vedtægterne i en ejerforening, afhængig af hvad I vil med foreningen.

Under alle omstændigheder så brug de par kroner det koster at få en advokat til at løbe det igennem     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)