Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret til billede - tøjmærke!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj Aminoer.

Jeg er igang med et streetwear projekt, hvor jeg som første kollektion har taget udgangspunkt i nogen af de store forbryder som tema.

Fx. kommer der nogen tshirt med Kurt Thorsen, Manuel Noriega og Pablo Escobar..

Jeg har lavet nogen designs, men også fundet nogen billeder der skulle trykkespå det omtalte tshirts på internettet.

Nu til mit spørgsmål.. Har jeg god grund til at frygte en evt. kommende sagsanlæg eller lign. fordi jeg trykker disse billeder på mine tshirt, og for at undgå dette, hvad skal jeg så gøre? evt. hvem skal jeg kontakte for at forhindre dette?

Og hvis jeg ændre disse billeder, evt. laver dem i sort/hvid, ændre kvalitet på billederne, kan jeg så forhindre "brok"?

Håber i kan hjælpe mig.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:13

Pengemanden:
Og hvis jeg ændre disse billeder, evt. laver dem i sort/hvid, ændre kvalitet på billederne, kan jeg så forhindre "brok"?

Hvis jeg kopiere dit projekt og laver det "lidt" anderledes kan jeg så undgå brok ?

Få taget dine egne billeder af en fotograf så undgår du brok :)

/allan

Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 10:17

Jeg er slet ikke ude på at stjæle ophavsret, og respektere fuldt ud andres ting og at der er langt tid og tålmodighed i det, derfor spørger jeg også ind til hvordan jeg kan få lov til at bruge deres billeder.

Jeg tænkte bare, at der måske kunne ende med at være lidt sprogbarriere, og nogen andre forhindringer ved at få fat i en Columbiansk fotograf eller evt. avis med ophavsret, derfor den mulighed.

Og da Pablo Escobar ikke er blandt os længere, og Manuel Noriega er "udenfor telefontid" har jeg lidt svært ved at få en photosession sat op.

Forstå mig ret, jeg er slet ikke ude på at drive rovdrift på andres forretning :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 10:18

Du skal have tilladelse fra fotografen og modellen, hvis du benytter billedet kommercielt - og det lyder det til, du agter at gøre.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 10:18

det er ikke nok at fx ændre billederne til sort/hvid. Du skal enten lave dit design fra bunden, alternativt skal du tage kontakt til dem der har rettighederne til de fotos du vil bruge og spørge hvad det vil koste at bruge dem på t-shirts. Du skal her være klar over at det er væsentligt dyrere at købe retttigheder til et billede der skal bruges til et produkt der skal videresælges end hvis du fx brugte det i en reklame for dig selv.

og vær så også lige klar over at prisen for at blive snuppet i at bruge et billede uden tilladelse minimum er 3 x prisen du skulle betale for billedet + evt. advokatomkostninger - så træd varsomt og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt :)

god vind
jesper

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:20

Det er forstået :)

måske du kan bruge dette her :)

/allan

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pengemanden:

Jeg er igang med et streetwear projekt, hvor jeg som første kollektion har taget udgangspunkt i nogen af de store forbryder som tema.

Fx. kommer der nogen tshirt med Kurt Thorsen

Hvem har Hr Thorsen slået ihjel? hehe... Tror ik lige, at Kurt Thorsen har den store respekt i de kredse...

Pengemanden:

Jeg har lavet nogen designs, men også fundet nogen billeder der skulle trykkespå det omtalte tshirts på internettet.

Nu til mit spørgsmål.. Har jeg god grund til at frygte en evt. kommende sagsanlæg eller lign. fordi jeg trykker disse billeder på mine tshirt, og for at undgå dette, hvad skal jeg så gøre? evt. hvem skal jeg kontakte for at forhindre dette?

Brug billederne som inspiration, og lav dine egne designs deraf... Det kan være tegninger, skifter osv... På den måde undgår du problemer. Er et billed så unikt, at du bare må bruge det, så er der kun en løsning, og det er at købe retten til at benytte det...

Good luck ;D

Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 10:27

Er det evt. nogen der kan give mig et hint om hvad jeg skal regne med i omkostninger?

For hvis det bliver for dyrt, arkivere jeg dem til senere brug, og så tegner nogen nye designs. :-)

Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 10:30

Det var også ment lidt som satire, tage lidt pis på gode gamle fusker Kurt :-)

Ja, det ender nok med at blive der, for jeg er et begrænset budget, og jeg nægter at låne penge, så det er all in :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)