Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplan budget, hvad betyder "realiserede tal bagud"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Mar 10
Indlæg ialt: 139
Fra  Freewebsite-service.com Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder på min forretningsplan i forbindelse med at få samarbejdspartnere og investorer til freewebsite.dk, jeg er af en mulig forbindelse blevet bedt om at medsende budget for de næste 3 år samt realiserede tal bagud, jeg har forsøgt at finde information om realiserede tal, men jeg kommer til kort i forståelsen her.

Hvis du ved noget om budgettering i forbindelse med forretnings planlægning og kender til realiserede tal og forstår hvad det betyder "bagudrettet", håber du vil hjælpe.

Mange venlige hilsner
Lykke

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 07:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Realiserede tal betyder kort sagt hvordan det er gået indtil videre - fra du startede og til nu.

En investor vil være interesseret i at vide om dine budgetter holder vand, og det kan man se ved at lave budgetopfølgning hvor man sammenholder budgettet med de realiserede tal (altså de faktiske tal).

Fra Århus
Tilmeldt 10. Mar 10
Fra  Freewebsite-service.com Skrevet kl. 10:49

Ah ja så det var den enkelte betydning, - tusind tak for din hjælp!

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lykke.

Enig med ovenstående forklaring.

Men husk at begrunde dine vurderinger for de fremtidige budgetter;

• Hvorfor tror du at det går, som du beskriver?
  • Hvilke parametre har du indregnet?
  • Kan du sammenligne med konkurrenter/markedsdata?
  • osv. - Blot for at nævne nogle potentielle begrundelser..

Hvis ikke du kan begrunde dine budgetvurderinger, så er det ikke anderledes end at gætte på vindens retning... :)

Mvh Thor Mønsted

Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 15:19
Fra Århus
Tilmeldt 10. Mar 10
Fra  Freewebsite-service.com Skrevet kl. 15:34

Hej Thor,

Jeg har vist ikke bemærket beskeden om dit indlæg, ser det først nu.

Det har jeg ofte spekuleret over, - hvad nu hvis, og det er det vil en temmeligt stor chance for, at jeg ikke har noget solidt grundlag at basere mine forventninger på..?

Jeg ved hvad konkurrenterne tjener, - og jeg kender nogenlunde størrelsen af markedet i dk og internationalt, ca. hvor stor en del de forskellige konkurrenter har,  men jeg ved ikke hvor stor en del jeg kan tage indenfor givne perioder, - og det kan jeg ikke forestille mig at jeg kan finde ud af på andre måder end at prøve, altså jeg kan ikke se andet grundlag det skulle kunne regnes ud fra.

De forretningsplan eksempler jeg har set, virker som "educated guessing", men jeg har da ikke læst nogle gode begrundelser for hvorfor der er de tal som der er, og det virker så nøjagtigt, både hvor mange arbejdstimer/lønninger der bliver behov for, for at føre virksomheden et sted hen, og hvor meget fortjeneste det vil give, hvor mange kunder de kan få etc., "vi tror vi kan få 50 kunder det første år" f.eks. .

Det kommer til at være svært for mig uden en mindre investor til min udviklingsplan de følgende 6 måneder, - men jeg har ingen tal at byde på, er jeg så bare på den?
Jeg kan godt komme med nogle scenarier, som er underbyggede situationer, men ikke grundlægge andet end at det er en realistisk ambition, ikke at det er et spørgsmål om 14 måneder f.eks... og selv som scenarier bliver de værdiløse.

Mvh. Lykke

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 20:22

Hej Lykke.

Jeg forstår udemærket din vurdering, men jeg mener også at du har fat i noget af det rigtige;

Hvis du kan begrunde/underbygge dine vurderinger i budget, udvikling osv., så er det umiddelbart godt nok. For det er klart at man ikke kender til alle fakts når/hvis man går ind på et nyt markedet/forretningsmodel.

Og da vækst, iværksætteri og innovation, i høj grad handler om nye græs gange, så vil der som ofte være en række vurderinger, som ikke kan underbygges.

Ud fra din beskrivelse, vil jeg dog bestemt mene, at du kan beskrive realistiske scenarios.

Mvh Thor

PS. Hvis der er mere jeg kan hjælpe med, så skriv gerne en e-mail til tm@virksomhedsguide.net

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)