Hej Aminor Jeg har en idé til et koncept som skal laves ! Men har ikke penge til at få det lavet. hvad kan man gøre ? 1. koncept udvikling . Hvad koster det ? at få lavet et koncept ? kan der tages patent på et koncept ? hvordan kan man videre opbygge sit koncept til flere byer. ? 2. opstart af koncept . Hvis man selv skal starte med den først forretning og søger invistore ? hvad forlanger invistore af sikkerhed, er det nok at fremvise færdig koncept ? for invistore ? kan man låne penge i banken til konceptet til at starte sin første forretning ? 3. francistager til koncept ? er det en god ide eller skal man selv eje med invistore og få ansatte med afdeling chefer .? 4. skal have min egne afdeling i Randers som den første . Med min broder. 5. findes ikke i dk så det ville være kanont hvis det blev en realitet.? 6 Hvad gør man når skal have fat i invistore ? indenfor denne brance man vil starte i.? når der er flere aspekter i konceptet? 7 Vil man kunne få støtte fra kommunen, når det har den effekt at idén tiltrækker folk udefra. ? at man gør noget socialt for byen angående unge og ældre.? 8. kan man søge eu støtte til et koncept ? 9 skal et koncept være ens i alle byer ? Nu tænker jeg på bygninger? 10 skal konceptet køre ens i alle byer? forretnings mæssigt? 11 selve konceptet kan måske bare sælges når det lavet. og hvad gør man for at sætte en pris? hvis det skal sælges? 12 Vil man kunne få nogen til at lave/sælge konceptet for en, mod de får del i kagen og vi ikke har en krone selv? håber mine mange spørgsmål kan få lidt svar mange tak for hjælpen... |
Hej Jimmy,
Præcise svar kræver indsigt i dit koncept, så her er nogle generelle svar, du måske kan bruge:
1. Hvad koster en bil? Mit råd er, at søge hjælp hos en person, som har lavet noget lignende - fx. Kaspar Basse fra Joe and the Juice. Sådan en type vil kunne hjælpe dig med alle dine spørgsmål, måske som en vennetjeneste eller mod et mindre honorar eller medejerskab.
2. De fleste investorer vil se en forretning der kører. Find hellere en passioneret business angle, som evt. selv har tjent sine penge i branchen, og kan se muligheder i din idé. Vær forsigtig med at forære konceptet væk, men vær ikke paranoid. Banken kan du vist glemme, med mindre du har værdier, du kan stille til sikkerhed. Du kan dog prøve Nordea Iværksætterfond. Det har jeg gjort med succes.
3. Det kommer an på så meget - bl.a. din pengepung. Franchisse kan være en hurtig måde at vokse en super idé, men det koster en del penge at lave papirarbejdet omkring konceptet - specielt hvis du vil til USA, så allier dig med en ekspert.
4. God idé. POC (Proof of Concept) er nøglen til investorer.
5. At noget ikke finde i forvejen betyder enten, at du er genial, eller at der ikke er et marked for det (endnu). Tænk nøje over, hvor sandsynligheden er størst ;-) Undersøg markedet grundigt!
6. Start hos et af Væksthusene eller hos CONNECT Denmark og ellers netværk. Du skal som sagt nok starte hos business angles, og ikke traditionelle venture-firmaer.
7. Du kan jo altid spørge. Måske kommunen har et billigt lejemål.
8. Sikkert, men du har hverken tid eller råd til at forfølge den mulighed.
9. Fisk. Det kommer jo an på om fx bygningen er en del af koncept.
10. Se 9.
11. Glem det! Du får aldrig overbevist nogen om at smide penge efter et koncept der ikke har bevist sit værd.
12. Lidt samme svar som 11. De som vil være interesseret i den løsning, vil ikke kunne løfte opgaven.
Håber du kunne bruge svarerne.