Hvad hvis ejeren af denne enkeltmandsvirksomhed f.eks slår græs 2 gange om ugen mod betaling. Skal han så opkræve moms for dette, selvom det har absolut intet med hans registrerede enkeltmandsvirksomhed at gøre?
Det er et fuldstændig teoretisk spørgsmål, men jeg vil rigtig gerne høre jeres bud på dette.
Jeg vil sige ja, alt hvad du laver skal du jo betale skat af og afregne moms for, ellers kan man jo lave 100 små virksomheder der alle ligger under momsgrænsen. :)
Der kan jeg godt følge dig. Det virker bare underligt at hvis en person har en virksomhed skal han fremover opkræve moms for alt hvad der giver lidt penge.
Lad os sige jeg vil sælge min gamle cykel på den blå avis. Skal der så pludselig også moms på dette? Og skal jeg så også starte med at trække det fra i mine regnskaber :) ?
Alt hvad du har købt ind i virksomheden skal du beregne moms af når du sælger det. Modsat har du jo også fratrukket moms ved købet. Laver du en ydelse (uden der indgår varer heri) skal denne ydelse også momses, f. eks. græsslåning.
Hvis du har købt en cykel. et fjernsyn eller en sofa for penge du har hævet som løn i virksomheden, skal der ikke beregnes moms ved et salg f.eks. gennem den blå avis. Dette salg holder du helt udenfor din virksomhed. Hvilket du jo også har gjort med købet.
Tak for linket. Synes godt nok det er forvirrende. Tonny giver netop svaret "Du kan ikke umiddelbart køre noget med moms og noget uden moms,
undtaget det tilfælde at det væsentligt udenfor din virksomheds normale
ydelser."
..Jeg vil jo mene at mit eksempel på en person med et webfirma, som f.eks fik betaling for at slå græs, ligger et enormt stykke udenfor virksomhedens normale ydelser