Hej I kloge Amino'ere Jeg har etableret et I/S sammen med to andre, og vi er stadig igang med etablering af virksomheden. Vi er blevet enige om, at den ene medejer skal have "løn", fordi han bruger meget tid på system og hjemmeside. Vi har ingen indtægter i virksomheden endnu, da vi ikke er fuldt ud etableret. Så han bliver betalt fra vores kassekredit. Nu er det så, at jeg vil oprette ham i Danløns lønsystem. Men jeg ved ikke, hvilken kategori han skal i i forhold til "indkomsttype", da jeg ikke kan se, hvordan han skal lønnes som medejer. For som jeg forstår det, så er en medejer ikke nødvendigvis ansat. Og hvis han bliver "ansat", så er der vel noget administrativt med lovpligtige forsikringer osv... Ud fra hvad jeg har læst mig til, kan jeg så bare lave en udbetaling til ham, og så oplyser han det som B-indkomst, og så er det det? Hvordan gør jeg det så praktisk? Skal jeg bede ham, som medejer, at lave en faktura på det beløb, han gerne skal have hver måned, og så er det bare det? Jeg håber, det giver mening, ellers uddyber jeg gerne.
Mvh Guldberg
|
Hej
Interessenter modtager ikke løn i et I/S! Der er reelt tale om enkeltmandsfirmaer for hver interessent, som kontraktligt arbejder sammen i et I/S.
Beskatningen foretages af den enkelte interessents overskud af I/S, som fordeles jvf. kontrakten. Ønsker man således at udbetale mere til en interessents, må dette ske ved en fælles beslutning, således vedkommende ved regnskabsafslutningen for det større overskud.
Hævninger svarende til løn bogføres som private hævninger over en konto under "Egenkapitalen", således der ved regnskabsafslutningen kan opgøres de enkelte interessentes andel af I/S'et.
Hilsen