Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til ejere i et I/S

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I kloge Amino'ere

Jeg har etableret et I/S sammen med to andre, og vi er stadig igang med etablering af virksomheden.

Vi er blevet enige om, at den ene medejer skal have "løn", fordi han bruger meget tid på system og hjemmeside.

Vi har ingen indtægter i virksomheden endnu, da vi ikke er fuldt ud etableret. Så han bliver betalt fra vores kassekredit.

Nu er det så, at jeg vil oprette ham i Danløns lønsystem. Men jeg ved ikke, hvilken kategori han skal i i forhold til "indkomsttype", da jeg ikke kan se, hvordan han skal lønnes som medejer. For som jeg forstår det, så er en medejer ikke nødvendigvis ansat. Og hvis han bliver "ansat", så er der vel noget administrativt med lovpligtige forsikringer osv...

Ud fra hvad jeg har læst mig til, kan jeg så bare lave en udbetaling til ham, og så oplyser han det som B-indkomst, og så er det det?

Hvordan gør jeg det så praktisk? Skal jeg bede ham, som medejer, at lave en faktura på det beløb, han gerne skal have hver måned, og så er det bare det?

Jeg håber, det giver mening, ellers uddyber jeg gerne.

Mvh

Guldberg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00

Hej

Interessenter modtager ikke løn i et I/S! Der er reelt tale om enkeltmandsfirmaer for hver interessent, som kontraktligt arbejder sammen i et I/S.

Beskatningen foretages af den enkelte interessents overskud af I/S, som fordeles jvf. kontrakten. Ønsker man således at udbetale mere til en interessents, må dette ske ved en fælles beslutning, således vedkommende ved regnskabsafslutningen for det større overskud.

Hævninger svarende til løn bogføres som private hævninger over en konto under "Egenkapitalen", således der ved regnskabsafslutningen kan opgøres de enkelte interessentes andel af I/S'et.

Hilsen

Tilmeldt 28. Apr 08
Skrevet kl. 14:19

Hej Tonny

Mange tak for dit svar! Smile

I forhold til bogføring, hvordan er kravet så til dokumentation? Skal jeg lave en faktura eller noget til I/S'et, til når vi skal bogføre beløbet?

Eller skal jeg skrive en note med navn, dato, beløb og sådan og så bare udbetale ham f.eks 15.000 kr. som jeg så ligger i regnskabet?

Og er det så op til ham, selv at oplyse det som b-indkomst til skat når han skal udfylde sin selvangivelse?

Mvh

Guldberg

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:45

Guldberg:

Hej Tonny

Mange tak for dit svar! Smile

I forhold til bogføring, hvordan er kravet så til dokumentation? Skal jeg lave en faktura eller noget til I/S'et, til når vi skal bogføre beløbet?

Eller skal jeg skrive en note med navn, dato, beløb og sådan og så bare udbetale ham f.eks 15.000 kr. som jeg så ligger i regnskabet?

Og er det så op til ham, selv at oplyse det som b-indkomst til skat når han skal udfylde sin selvangivelse?

Mvh

Guldberg

Hej igen

Ja, det er nok at notere, hvem der har hævet privat, og i denne forbindelse eks. at det er ekstra i forhold til fordelingen jvf. kontrakten for I/S'et.

Ved årsafslutningen udfærdiges et regnskab for I/S'et, som resulterer i et overskud/underskud, som herefter fordeles mellem interessenterne jvf. I/S kontrakten. Herefter skal der så udfærdiges et endeligt skatteregnskab for hver af interessenterne, idet der kan være forskel på afskrivninger og eks. personlige fradragsberettigede omkostninger, eks. kontingenter, pensioner m.v..

Hilsen

Tilmeldt 28. Apr 08
Skrevet kl. 15:08

Endnu engang mange tak, du har været en stor hjælp!

Men lige en sidste ting Wink

Min parter i vores I/S skal blot oplyse hans samlede udbetalinger til skat som B-indkomst i forbindelse med sin selvangivelse, og så er det i sig selv nok fra hans side?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37

Guldberg:

Endnu engang mange tak, du har været en stor hjælp!

Men lige en sidste ting Wink

Min parter i vores I/S skal blot oplyse hans samlede udbetalinger til skat som B-indkomst i forbindelse med sin selvangivelse, og så er det i sig selv nok fra hans side?

Hej igen

Det betyder for hans vedkommende, at der i forbindelse med I/S årsregnskabet udarbejdes et skattebilag med opgørelse af I/S'ets skattepligtige indkomst incl. fordeling til interessenterne, hvor han i givet fald vil kunne tage det beløb, som er hans og direkte overføre til selvangivelsen i rubrikken for overskud af virksomhed, dog en mindre opdeling i.f.m. renter, men det bør ligeledes være specificeret i skattebilaget.

Hilsen

Tilmeldt 28. Apr 08
Skrevet kl. 16:50

Okay mange tak for det.

Det har været en stor hjælp lige at få afklaret hvordan og hvorledes :)

Mvh

Guldberg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)