Hej. Jeg har den her ide til en webside. Der er en anden der har rettighederne til den hjemmeside, men når man går ind på biler.dk bliver man sendt videre til en anden hjemmeside (lad os kalde den: helse.dk) som handler om noget helt andet end biler, fx. helse. Kan jeg på nogen måde overtage rettighederne til domænet biler.dk pga. at det intet har af gøre med den hjemmeside man bliver videresendt til ? Håber der er nogle der kan hjælpe.
mvh Michael. |
Det korte svar er nej.
Du kan ikke kræve et domæne overdraget blot fordi du har en idé om noget du vil bruge det til.
Der skal være tale om at domænet krænker dine rettigheder (f.eks. et varemærke) for at du har en god sag i klagenævnet. - Og det har du næppe hvis du blot har en idé om hvad du vil bruge domænet til.
Derudover vil et domæne som biler.dk ikke være noget der kan krænke dine rettigheder da det er et ganske almindeligt ord og ikke et registreret varemærke.
Så hvis det er et domæne du har interesse i må du forhandle med ejeren og se om I kan nå til enighed.
Og så er jeg pissetræls af de der "idioter" der kommer med en god idé og derfor tror at de kan tage et domæne fra andre selvom de måske har haft domænet i årevis!
Efter min helt personlige og stærkt subjektive opfattelse, burde domæneregistrering af danske domæner ske efter "først til mølle" og så ellers til en væsentligt højere pris end de koster i dag.
Det ville sortere ganske mange ting fra.